Shrnutí změn ve verzi 2.8

S příchodem prázdnin se blíží i vydání nové verze Shopio. Prázdniny jsou totiž ideální čas na upgrady našich e-shopů a jejich přípravu na vánoční sezónu.

Na konci minulého roku jsme si dali jeden mimořádný upgrade, který si vyžádala implementace souhlasu se zpracováním cookies (tzv. Cookie consent). Vše jsme stihli a Shopio má od 1. 1. 2022 vlastní řešení, které v rámci základní licence umí předávat souhlasy externím službám jako Google Tag Manager a ošetřuje naše vlastní skripty.

To je ale minulost. Je třeba koukat dopředu a zjistit, co přináší nová verze Shopio 2.8. V této verzi jsme se hodně soustředili na úpravy administrace, aby se lépe používala, lépe dohledávaly chyby v datech nebo kontroloval přístup administrátorů.

Administrace

Velmi užitečnou věcí zejména pro větší e-shopy je možnost podrobně definovat uživatelské přístupy jednotlivých administrátorů (ACL). Nově se tedy nemusí řídit pouze přístupem do sekcí administrace, ale je možné nadefinovat konkrétní akce, na které administrátoři mají práva.

U administrace objednávek jsme zpřehlednili filtry a doplnili možnost vyfiltrovat si objednávky na firmu (s vyplněným IČ).

Předělali jsme i administraci bannerů. Pomocí tabů jde jednoduše přepínat mezi aktivními / neaktivními bannery. Pro snazší orientaci jsme navíc doplnili náhledy obrázkových bannerů.

U variantních produktů jsme přidali možnost automaticky nastavovat prodejní a doporučenou cenu podle nejlevnější varianty. To je věc, kterou ocení hlavně e-shopy s integrací na ERP.

Zjednodušili jsme správu bankovních účtů. Pro výzvy k platbě, popř. faktury primárně používáme platební údaje z čísla účtu u platební metody a měny objednávky, sekundárně z globálního nastavení čísla účtu pro daný jazyk z kontaktních údajů. Je tedy možné mít jeden účet pro všechny platby nebo si nastavovat speciální pro konkrétní platby a měny.

Upravili jsme omezení Dárků k objednávce pro určité Výrobce nebo na cenu. Nově je možné si zvolit, zda chcete dárek dávat k nákupu podle ceny celé objednávky nebo podle ceny produktu v objednávce, příp. je možné obě podmínky kombinovat. Zároveň s tím jsme upravili omezení na kategorii / výrobce, které se nově aplikuje na jednotlivé produkty a nikoli celý košík. To je změna oproti původnímu chování, kdy se omezení vyhodnocovala nad celým košíkem a ne po jednotlivých produktech.

Nově podporujeme parametry typu číslo a desetinné číslo. Váš katalog tedy může být zase o kus čistější a vyhledávání v něm pohodlnější.

Připravili jsme podporu pro jednodušší omezení počtu kusů při nákupu do výše skladových zásob.

Doplnili jsme možnost zadávání produktových cen bez DPH.

Statistiky a reporty

Mít data v pořádku je základ. Proto jsme se rozhodli doposud placený modul Reporty zpřístupnit všem. Díky němu si budete schopni dohledat a opravit problematické produkty. K používání modulu Report vydáme samostatný článek. Nově jsme také přidali možnost kombinovat jednotlivé chyby v reportních filtrech.

V editaci číselníků parametrů jsme zvýraznili nepoužité hodnoty, abychom vám usnadnili případný úklid :)

U variant produktů je nově evidováno datum jejich vytvoření. Pro existující varianty je datum nastaveno podle data vytvoření produktu. To je další věc, která vám může pomoci při dohledávání nesrovnalostí.

Statistiky objednávek je nově možné filtrovat podle cenových skupin, podle měny a skupin stavů. Zároveň lze stáhnout výsledek v CSV souboru pro další použití.

Dopravy a platby

Obalová hmotnost a rozměry zásilky (nejen) pro Zásilkovnu. Zásilkovna od minulého září vyžaduje uvádění hmotnosti zásilky. To jsme potřebným e-shopům doplnili v rámci patche. Od této verze budou mít ale všechny e-shopy možnost upravit si obalovou hmotnost zásilky. A pokud evidujete hmotnosti svých produktů, tak se vám bude automaticky předvyplňovat. Navíc je možné doplnit i rozměry zásilky, což je sice nepovinný, ale Zásilkovnou oceňovaný údaj.

K jednotlivým metodám doprav jsme přidali možnost vybrat typ dopravy (pobočka, parcel shop, doručení na adresu). To umožní speciální přístup ke každému z těchto typů doprav a zároveň se bude datum doručení zobrazovat v košíku při výběru doprav.

U platebních metod se nově nastavuje forma úhrady (dobírka, platba kartou, apod.). To pomůže hlavně zbožovým vyhledávačům nebo dalšímu napojení na dopravní či platební služby.

Výchozí země pro dopravu – Výchozí zemi pro dopravu nastavujeme již při vytvoření košíku. Díky tomu jsme schopni správně optimálně zobrazovat informace o dopravě zdarma v 1. kroku košíku.

Faktury jde nově stahovat i ve formátu ISDOC, což zjednoduší práci hlavně B2B zákazníkům a všem účetním. PDF faktury navíc obsahují ISDOC jako přílohu.

Marketing a analytika

Pro široké bannery typu ”Carousel” jsme přidali možnost nahrát speciální formát bannerů pro mobilní zařízení.

Markeťáky potěší, že jsme připravili feed pro textové dynamické reklamy ve vyhledávání viz https://support.google.com/google-ads/answer/7166527. Odkaz na něj najdete v Průvodci v administraci.

Zboží.cz mění měřící kódy konverzí jak na běžícím páse. My je stíháme a na změny samozřejmě reagujeme. Nová verze má tedy poslední verzi měření. Uvidíme, jak dlouho vydrží.

Přidali jsme podporu pro základní měření přes GA4. V administraci stačí vložit měřící kód.

Moduly

Mezi podporované e-mailingové platformy jsme přidali SmartEmailing. Podporujeme jak synchronizaci kontaktů, tak sledování chování uživatelů přes tzv. Webtracking.

U doprav Balíkovna a Balík na poštu jsme v košíku přidali výběr poboček z mapy.

Zejména pro e-shopy, které mají hodně B2B partnerů se může hodit modul pro rychlé načtení firemních údajů z ARESu v průběhu objednávky.

Modul pro počítání zisku jsme upravili tak, že ze zisku odečítá cenu případných dárků v objednávce.

V modulu Cílové stránky jsme dodělali možnost vytvoření cílových stránek z hodnotových parametrů.

Cílové stránky z konkrétních variant budeme nově vypisovat jako odkazy v detailu produktu a v drobečkové navigaci.

E-shopům napojeným na Pohodu, které mají jazykové mutace, umožňujeme posílat objednávku do Pohody v jazyce, v němž byla provedena.

Front-end

V základní šabloně jsme provedli několik úprav a aktualizací:

  • Nahradili jsme skript, který obstarával posuv carouselů. Je rychlejší a zároveň umožňuje ovládání pomocí posuvu (swipe) na mobilních telefonech a jiných dotykových zařízení.
  • Z patičky jsme odebrali minimálně používané prvky odkaz na mapu webu a tlačítko na tisk stránky.
  • Připravili jsme se na jednodušší přidání tlačítka „Načíst další“ ve výpisech produktů v klientských šablonách.
  • Přestali jsme podporovat prohlížeč IE 11. To sice neznamená, že naše e-shopy v tomto prohlížeči neběží, ale vše nemusí vypadat stoprocentně a při tvorbě nových funkcí nebudeme brát na IE 11 ohledy.

Refactoring a updaty

Tato část je tradičně určená spíše technicky laděným čtenářům. Kromě  velkého množství vylepšení a drobných oprav bychom v nové verzi chtěli vypíchnout následující:

  • Upgradovali jsme WYSIWYG editor TinyMCE na verzi 5.
  • ČSOB – aktualizovali API na verzi 1.8. Zároveň už pracujeme na verzi 1.9, kterou ČSOB v polovině června.
  • Odklon uživatelů od starších prohlížečů nám umožnil odebrat skript, který pro tyto prohlížeče zajišťoval postupné načítání obrázků (lazyloading). Díky tomu budou weby za o trochu rychlejší.
  • Zapracovali jsme některé úpravy, které odlehčí a zrychlí práci s větším katalogem produktů.
  • Připravili jsme novou verzi synchronizace katalogu – pro zákazníky, kteří mají více e-shopu a potřebují mezi e-shopy vzájemně sdílet data.
  • Přepracovali jsme práci s frontami. Díky tomu by např. rozesílání emailů mělo být znatelně rychlejší.
  • Upravili jsme generování náhledů produktových obrázků.

Většinu z výše popsaných novinek si můžete prohlédnout na našem ukázkovém e-shopu.

Pokud budete mít ohledně nové verze jakékoli dotazy, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

A co plánujeme do další verze?

Určitě nás budou čekat různé legislativní požadavky. Víme o potřebě implementace směrnice 2019/2161, která řeší hlavně falešné recenze, personalizaci a ceny. Vývoj této směrnice průběžně sledujeme, jak bude jasnější její výklad, pustíme se do realizace.

Je možné, že nás také čekají drobné úpravy Cookie lišty.

S příchodem Google Analytics 4, respektive opuštěním původního měření přes UA, nás čeká mnoho změn v oblasti měření. Kromě toho plánujeme i lepší podporu pro práci daty a jejich vyhodnocení.

Zároveň pracujeme na nové šabloně, která poslouží jako možná inspirace pro úpravy či redesign současných e-shopů.