Shopio Weblog

Nadále zvyšujeme bezpečnost Shopio e-shopů

V rámci nové verze Shopia 2.5 jsme zapracovali také na implementaci dalších bezpečnostních opatření, které pomáhají chránit naše klienty a jejich zákazníky. Níže popisujeme konkrétní smysl a přínos těchto opatření. Upozorňujeme, že text je trochu více technický, než jiné články na našem blogu, ale v tomto případě to jinak nejde :)

V uplynulých dnech jsme na naše cloudové prostředí nasadili další dvě HTTP bezpečnostní hlavičky – Referrer-Policy a Strict-Transport-Security. Do verze 2.5 jsme pak přidali i implementaci standardu Subresource Integrity.

Aktuálně tedy Shopio podporuje následující HTTP bezpečnostní hlavičky:

  • Strict-Transport-Security – nové
  • Referrer-Policy – nové
  • X-Content-Type-Options
  • X-Frame-Options
  • X-Xss-Protection

E-shopy, které běží na našem cloudovém prostředí tak dosáhnou na hodnocení A na webu https://securityheaders.com/, který hodnotí HTTP bezpečnostní hlavičky, a A+ na webu https://www.ssllabs.com/ssltest/, který hodnotí nastavení HTTPS.

Hodnocení demo.shopio.cz na securityheaders.com
Hodnocení demo.shopio.cz na securityheaders.com
Hodnocení demo.shopio.cz na ssllabs.com
Hodnocení demo.shopio.cz na ssllabs.com

HTTP Strict Transport Security

HTTP hlavička Strict-Transport-Security říká prohlížeči, aby pro danou doménu vždycky použil zabezpečený protokol HTTPS, který už v dnešní době používají všechny aktuální e-shopy, běžící na Shopiu. Prohlížeč si toto nastavení pamatuje (aktuálně 1 rok) a neumožní načtení stránky z dané domény na HTTP protokolu např. v případě útoku „man-in-the-middle“. Pomocí této hlavičky je možné vyžádat i zařazení na tzv. preload list, tedy seznam domén, které používají výhradně HTTPS protokol a který je integrován do prohlížečů. Je-li doména na tomto seznamu, prohlížeč neumožní její načtení na nezabezpečeném HTTP protokolu, aniž by návštěvník někdy v minulosti daný e-shop navštívil. Zařazení domén na tento seznam, ale nemůžeme zapnout všem, protože nutnou podmínkou je fungování všech subdomén (tedy i těch, kde neběží e-shop) na zabezpečeném protokolu HTTPS.

Referrer-Policy

Nastavení Referrer-Policy na hodnotu strict-origin-when-cross-origin zajišťuje, že se při kliknutí na odkaz, který vede mimo váš e-shop, odkazovaná stránka nedozví, odkud přesně návštěvník přichází. V případě, že cílová stránka běží na HTTPS protokolu, což je dnes již běžné, dostane informaci o doméně, ze které návštěvník přichází, tedy bude vědět, že návštěvník přichází odněkud z vašeho e-shopu. Běží-li na nezabezpečeném HTTP protokolu, nedozví se vůbec nic, stejně tak ani nikdo po cestě. Toto nastavení funguje nezávisle na atributech odkazu.

Pro názornost uvedeme příklad:

Na stránce https://demo.shopio.cz/p/tyn-96-usb-solarni-nabijecka/ je odkaz na https://www.bootiq.io/. Když návštěvník na odkaz klikne, stránka https://www.bootiq.io/ dostane informaci, že návštěvník přichází ze stránky https://demo.shopio.cz, ale už neví, ze které stránky přesně. Dále je zde odkaz http://www.usbgeek.com/prod_detail.php?prod_id=0195, když na něj návštěvník klikne, odkazovaná stránka se nedozví, odkud návštěvník přichází, protože běží na nezabezpečeném protokolu HTTP. Pokud návštěvník přejde na jinou stránku e-shopu např. https://demo.shopio.cz/c/usb-zarizeni/, dozví se odkazovaná stránka úplnou adresu stránky, ze které návštěvník přichází.

Subresource Integrity

Subresource Integrity je standard, který umožňuje zabezpečit javascriptové knihovny, které se načítají z CDN sítí, proti neoprávněným změnám, které by mohly v případě napadení umožnit útočníkům přístup k prohlížeči a obsahu stránky. Nutnou podmínkou je, aby CDN síť měla korektně nastavenou Access-Control-Allow-Origin HTTP hlavičku (CORS). Zabezpečení pak funguje jednoduše, vygeneruje se otisk souboru knihovny, který se vloží do stránky, a prohlížeč při načtení kontroluje, zda-li se uvedený otisk shoduje s otiskem stahovaného souboru. Pokud by se otisky souborů lišily, prohlížeč stahovanou knihovnu ignoruje.

Více informací o bezpečnostní hlavičkách najdete např. na https://infosec.mozilla.org/guidelines/web_security.html nebo česky na https://securityheaders.cz/.

Pokud byste ohledně těchto bezpečnostních opatření potřebovali cokoli upřesnit, neváhejte nás prosím kontaktovat.

Narozeninová verze Shopio 2.5

Shopiu je dnes 11 let. Podle jednoho astrologicko-numerologického článku, je “jedenáctý krok spojen s inovací a reorganizací dosavadních vztahů se zaměřením na budoucí cyklus…“. A to sedí. Na jedenáctý rok Shopia máme velké plány. O nich ale dnes psát nechceme. Dnes vám chceme sdělit, jak se Shopio proměnilo během svého desátého roku. I když jsme intenzivně pracovali na klientských e-shopech, nezanedbávali jsme ani vývoj nové verze, kterou vypouštíme do světa právě dnes, jako narozeninový dárek. Co vás ve 2.5 tedy čeká?

Rychlost

  • Zaměřili jsme se na rychlost odezvy u vyhledávání a výpisu produktů (parametrické filtrování nebo běžný výpis kategorie). Změnu nejvíce pocítí hlavně e-shopy s větším množstvím produktů v katalogu.
  • Šetříme data a zvyšujeme rychlost načtení stránky zejména na mobilních zařízeních. Obrázky načítáme dynamicky ve velikostech, které vyžaduje rozlišení zařízení.

Úpravy nákupního procesu

U nákupního procesu jsme se zaměřili na práci s dostupností produktů a také zjednodušení uživatelské cesty k dokončení objednávky.

  • Často žádané modální okno s informací o vložení produktu do košíku a souvisejícími produkty jsme předělali na modul. Jeho pořízení bude tedy pouze záležitostí aktivace a případného doladění, aby lépe zapadnul do šablony.
  • Výběr poboček Zásilkovny a Uloženky je nyní zobrazen formou našeptávače, díky tomu je načtení stránky košíku rychlejší.
  • V situaci, kdy je k dispozici pouze jedna platební metoda, je vybrána rovnou.
  • Pokud e-shop neumožňuje výběr země (např. doručuje pouze v ČR) je výběr země v košíku v kroku s dopravou skrytý.
  • Vložení produktu do košíku lze nyní plošně omezit pomocí dostupnosti. Např. můžete zakázat nákup produktů / variant, které jsou vyprodané, ale pořád je možné tyto produkty a varianty zobrazovat na stránce.
  • V situaci, kdy dojde k odebrání dárku např. vlivem odebrání produktu z objednávky, je zákazníkovi zobrazena informační hláška.
  • V košíku zobrazujeme i zbývající částku, kdy zákazník bude mít možnost získat dárek zdarma.
  • U objednávky nově zobrazujeme výši slevy produktu, která platila v okamžiku vložení produktu do košíku.
  • Zákazník má v detailu objednávky možnost stáhnout fakturu, pokud již byla vygenerována administrátorem.

Propracované parametrické filtrování

Vylepšili jsme i chování parametrického filtrování tak, aby zohlednilo filtr na varianty skladem podle hledaných parametrů. U e-shopů, které pracují s např. velikostmi produktů a nemají vše skladem, to bude poměrně velká výhoda oproti konkurenci. Na tuto úpravu jsme obzvláště pyšní :)

Úpravy vzhledu

  • Rozšířili jsme standardní šířku stránky tak, aby na velkých displejích zobrazovala o jeden produkt na řádku více.
  • Na mobilních zařízeních s velkým rozlišením zobrazujeme dva produkty na řádku.

Zobrazení produktů

  • Upravili jsme výchozí vzhled kategorie tak, aby řazení produktů bylo přepínatelné pomocí záložek.
  • Nově je možné nastavit i vlastní název kategorie pro drobečkovou navigaci. Formou modulu je možné ke kategorii nebo výrobci připojit i vlastní obrázek, který se bude na stránce zobrazovat a bude indexován vyhledávači.
  • Chování zobrazení produktů je nyní možné plošně omezit pomocí dostupnosti. To znamená, že můžete např. automaticky zabránit nákupu všech produktů, co nejsou skladem.

Vylepšení práce se zbožovými vyhledávači a měření konverzí

  • Shopio podporuje nastavení ceny dopravy pro feed Zboží.cz podobně jako Heureka. Ve feedu Zboží podporujeme i zobrazení případného dárku nebo délky záruky, je-li nastavena.
  • Podporujeme také plné (nyní standardní) měření konverzí Zboží.cz, které zákazníkům rozesílá dotazník s hodnocením e-shopu (pokud zákazník udělí na e-shopu souhlas)
  • U produktů umožňujeme nastavit výrobce, který se ve feedu automaticky doplní, i když není u produktu nastaven. To je užitečné v situaci, kdy e-shop prodává vlastní produkty bez výrobce, např. šperky.
  • Nově je také možné vyřadit z exportu do vyhledávačů produkty a varianty s určitou dostupností, např. nedostupné produkty nebo produkty s dlouhou dobou dodání a tím ušetřit za PPC.

Práce s e-maily

  • Přepracovali jsme vzhled e-mailu pro shrnutí objednávky, aby byl responsivní a zobrazoval se přehledně i na mobilních zařízeních.
  • Pokud shop používá vlastní SMTP server a dojde k jeho výpadku, nedojde ke ztrátě odeslaných e-mailů, ale e-maily se odešlou hned jak začne SMTP server fungovat.

Úpravy administrace

  • V administraci jsme se zaměřili na funkce, které usnadní práci s větším e-shopům. Např. našeptávání v situaci, kdy je potřeba vybrat kategorii či výrobce u produktu, vouchery u objednávky atp. Tyto úpravy měly pozitivní vliv i na zrychlení administrace.
  • Hromadnou akci na produkty je nyní možné provést na všechny produkty odpovídající vybranému filtru. Nikoliv jen ty, které jsou zobrazeny na stránce.
  • Hromadná akce na přecenění umožní plošně nastavit slevu (např. 10%) na produkty nebo jen na varianty s určitou dostupností, např. skladem. Tím dojde k úpravě doporučené ceny. Případně tuto slevu zase zrušit.
  • Přiřadit související a alternativní produkty lze nyní pomocí hromadné akce.

Slevové kupóny

  • Přidali jsme možnost v rámci modulu omezit použití kupónu jen na určité výrobce nebo kategorie nebo na produkty s určitou dostupností.
  • Platnost kupónu je nyní možné nastavit i s přesností na minuty a zároveň je možné nastavit i čas, od kdy začne kupón platit. Tzn. kampaň si tak můžete naplánovat v předstihu. Stejně tak je možné vytvořit slevové kupóny bez časového omezení.

Pokročilé statistiky

  • Umožňujeme výpis nejprodávanějších produktů a tyto produkty dále filtrovat podle času objednávky, výrobce a kategorie.
  • Statistiky objednávek je možné dále filtrovat podle dopravy.

Články

  • Připravili jsme modul, pomocí kterého je články možné zařadit do více rubrik a filtrovat články podle rubrik.
  • U článku je možnost nastavení automatického skrytí / zobrazení článku na konkrétní datum a čas. Náhled nepublikovaného článku je možné prohlédnout administrátorem.

Bezpečnost

Zapracovali jsme také na implementaci dalších bezpečnostních opatření, které pomáhají chránit naše klienty a jejich zákazníky. Více o nich se rozepisujeme v samostatném, trochu více technickém, článku.

Další zajímavé funkce

  • Vylepšili jsme podporu mikroformátů.
  • Dárky je možné omezit podle kategorie a výrobce produktů v košíku.
  • K bannerům jsme přidali možnost nastavit je pro stránku výrobce nebo cílové stránky pro kombinaci kategorie / výrobce.
  • V administraci objednávek je možné filtrovat podle více způsobů doprav a více platebních metod současně.
  • Připravili jsme modul Produkty pro dospělé, který u vybraných produktů vynutí odsouhlasení plnoletosti před nákupem.
  • Kvůli novele zákona o DPH jsme zrušili DPH koeficient při počítání základu daně.

Na závěr to nejdůležitější: Shopio podporuje kódování utf8mb4 a díky tomu je možné do textu vkládat emoji 😉

Všechny změny si můžete prohlédnout na našem ukázkovém e-shopu, kde nová verze už běží. Postupně se bude objevovat i na e-shopech našich klientů.

Přejeme vám pěkné léto (ode dneška i astronomické) a pokud si myslíte, že by Shopio mohlo řešit potřeby vašeho online obchodování, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

Shopio 2.4 je “GDPR ready”

Rok se sešel s rokem a my tu máme další verzi Shopia (Shopio 2.4). Hlavním tématem této verze je GDPR modul, který by měl vyřešit technické otázky týkající se fungování vašich e-shopů.

GDPR

GDPR modul je třeba nejdříve nastavit a aktivovat. Jakmile to uděláte, u každého formuláře, který obsahuje osobní data (těmi je například i e-mailová adresa) uvidí vaši návštěvníci hlášku s checkboxem, která odkazuje na stránku popisující zpracování osobních údajů vaším e-shopem.

Každý uživatel, který chce odeslat objednávku, komentář, zprávu do kontaktního formuláře, hlídacího psa, který se chce registrovat či přihlásit ke zpravodaji tedy musí odsouhlasit zpracování svých osobních údajů. V objednávce to při vyplňování zákaznických údajů vypadá přibližně takto:

Pokud máte aktivní moduly Heureka – Ověřeno zákazníky nebo Zboží.cz hodnocení nákupů, je v objednávce navíc automaticky zaškrtnuté pole pro souhlas s hodnocením nákupu. V případě, že ho váš zákazník odškrtne, nebude mu zaslán dotazník spokojenosti.

V administraci jsme pak dodělali přehled všech údajů, které o daném uživateli evidujeme. Najdete ho ve složce Zákazníci / GDPR. Vyhledáváme v něm podle e-mailové adresy, což je jedinečný identifikátor (narozdíl od jména a příjmení). Tento přehled vám umožní splnit práva zákazníka dle GDPR a to:

  • Zákazník má právo vědět, co o něm evidujete.
    To zajistí export přehledu do PDF, které můžete zákazníkovi zaslat.
  • Má právo být zapomenut – tedy na jeho žádost smazat vše navíc, co nemusíte ukládat z důvodu dalších zákonů (reklamace apod.).
    Zde mažeme vše, co není třeba z důvodu evidence objednávek udržovat. U objednávek pouze evidujeme datum a čas požadavku na vymazání a skrýváme osobní údaje v zákaznické sekci.
  • Má právo na přenositelnost svých osobních údajů – může požádat o přenos svých údajů někomu dalšímu.
    Toto řešíme tak, že do strojově čitelného formátu XML exportujeme kontaktní údaje, adresy a objednávky.

Přestože je nyní o GDPR slyšet téměř všude, jedná se vlastně jen dílčí úpravu nové verze Shopia. Změn je v nové verzi daleko více.

Nové moduly

Připravili jsme si pro vás několik nových modulů:

  • Modul pro počítání celkového zisku objednávek a rabatu – toto je velmi užitečná funkce, která vám v přehledu objednávek a ve statistikách umožní kromě obratů vidět i zisky. Pro správnou funkci je nutné do e-shopu doplnit nákupní ceny. Ty se dají přenášet automaticky pokud je váš e-shop napojen např. na Pohodu.
  • Platební metodu Twisto, která vašim klientům umožní nákupy, i když v tu chvíli nemají dostatek peněz na účtě.
  • Modul doprava podle váhy vám nastavit různou cenu za dopravu podle váhy v košíku
  • Platební brána pro ČSOB
  • Platební brána pro GP webpay nyní umí párovat opožděné proběhnutí plateb o označovat objednávky za zaplacené
  • Řazení produktů podle dostupnosti – produkty skladem, popř. s nižší dobou dodání budou zobrazeny na prvních místech
  • Global Site Tag (gtag.js) – nová podoba Google Analytics pomáhá sledovat chování vašich zákazníků pro kampaně v Google AdWords
  • Sklik – u modulu sklik nově podporujeme dynamický retargeting včetně zobrazení produktů z navštívené kategorie
  • Modul reporty, který se hledá produkty s nesprávně či nedostatečně vyplněnými informacemi, nově umí najít i produkty bez vyplněných EAN kódů
  • Modul, který umožní řazení produktů podle výše slevy (procentní rozdíl prodejní a původní ceny)

Pokud budete mít o nějaký z nich zájem, neváhejte se nám ozvat.

Administrace

Hodně času jsme opět věnovali tomu, aby pro vás byla správa e-shopu jednodušší a aby co nejlépe splňovala vaše potřeby. Nejvíce změn se tedy týká administrace:

  • Fulltextové hledání v odeslaných e-mailech objednávek (je-li fulltext k dispozici)
  • Vylepšené statistiky objednávek (hodnota objednávek bez dopravy a platby, filtr podle skupin stavů objednávek)
  • Tabulkové shrnutí objednávky lze zaslat i při změně stavu pomocí řetězce %objednavka%
  • Pohoda export objednávek s podporou výdejních míst Uloženka, Zásilkovna a DPDCZ pro BHIT agendu Doprava
  • Administrace objednávky – možnost zpětné editace ceny platební metody (např. dobírka)
  • Administrace produktů: hromadná akce pro úpravu priorit + řazení a filtrování
  • Možnost zobrazit detail produktu i pro neaktivní produkty
  • Pro rychlejší přechod do frontendu byly přidány odkazy na detail produktu ve výpisech produktů
  • Filtrování objednávek podle e-mailu a tel. čísla zákazníka
  • Vytváření kopií slevových kupónů
  • Možnost editace všech parametrů varianty v rychlé editaci variant
  • Možnost editace jména a jazyka odběratele newsletteru
  • Nahraditelné řetězce kontaktních údajů lze použít v textech bannerů (např. %phone_link%)
  • Možnost nastavení automatického prefixu objednávek podle data (např. roku)
  • Možnost otáčení produktových fotografií
  • Odpověď e-mailem na recenzi produktu zákazníka
  • Možnost skrýt stránky z vyhledávání a mapy webu
  • Heureka Ověřeno – možnost automaticky zaslat e-mail se zpětnou vazbou před obdržením heureka dotazníku
  • Možnost skrýt výpis parametru produktu na e-shopu
  • U košíků a objednávek bude zobrazeno z jaké adresy zákazník přišel (např. adresa zbožového vyhledávače)
  • U košíků a objednávek nově zobrazujeme čas vložení produktů do košíku
  • Telefonní čísla nově ukládáme ve standardizované podobě včetně předvolby. To pomáhá např. při napojení na SMS notifikace atp.

Samostatnou kapitolu úprav administrace tvoří varianty produktů:

  • Evidence nákupních cen pro produkty a varianty
  • Evidence původních (doporučených) cen pro varianty produktu
  • Možnost přiřadit více obrázků k jedné variantě a jejich automatické zobrazení/skrytí podle vybrané varianty
  • Odebráno nastavení DPH u variant, nastavení DPH u varianty vychází z nastavení produktu
  • Možnost řazení variant v administraci podle parametrů a podle kódu

Uživatelský komfort

Z úprav, které nejvíce ocení zákazníci e-shopů, bychom chtěli vypíchnout následující:

  • Optimalizace načítání obrázků bannerů typu B (carousel) pro mobilní zařízení
  • Vyhledávání fráze obsahující název výrobce omezí nalezené výsledky na produkty daného výrobce
  • Našeptávač pro výběr poboček výdejních míst
  • Uloženka – přidán kód pobočky,  info o umístění, informace o vybrané pobočce jsou pak zobrazeny dynamicky ve 2. kroku košíku
  • Zásilkovna – přidána mapa pobočky a odkaz na detail pobočky
  • Do našeptávače jsme dodali kolečko indikující načítání výsledků
  • Nezvolitelné kombinace doprav a plateb v košíku jsou zašedlé
  • Telefon nemusí být povinný pro vybrané způsoby dopravy
  • Kombinace doprav a plateb v košíku, které nejdou zvolit současně, jsou nyní zašedlé

Zbožové srovnávače a marketing

  • Feed pro Google nákupy umožňuje nyní vyplnit cenu dopravy, cenu v akci a podporuje více obrázků produktu
  • Pro Zboží a Heureku můžete nastavit vlastní názvy pro parametry. Správně nastavené názvy umožní zákazníkům filtrovat vaše zboží přímo ve srovnávači.
  • Pro Mergado jsme připravili statistický (nákladový) XML feed. Ten vám pomůže s přesnějším měřením nákladů vaší kampaně. Nejprve je ale nutné doplnit nákupní ceny k produktům.
  • A Sklik dynamický retargeting jsme doplnili o podporou pro kategorie

Věříme, že změny v nové verzi oceníte. Nová verze je již dostupná na našem Demu, kde si ji můžete vyzkoušet. Pokud budete mít jakékoli dotazy, určitě se nám ozvěte.

Shopio v nové verzi 2.3

V minulém roce jsme průběžně nasazovali menší upgrady, které řešily převážně drobné úpravy a opravy poslední verze. Větší změny jsme si nechávali až na hlavní verzi, se kterou přicházíme nyní. Co vás tedy v nové verzi čeká?

Administrace

Na změnu administrace v minulé verzi jsme měli velmi pozitivní reakce. V aktuální verzi jsme  reagovali na připomínky a další nápady na zlepšení, které měli naši klienti.

V administraci si tedy můžete nově filtrovat objednávky podle skupin stavů (v řešení, uzavřené, stornované) i nastavit si zobrazování objednávky jen za určité časové období. U produktů jsme doplnili možnosti filtrovat podle doprav zdarma, podle toho, zda má produkt varianty a jestli jde produkt vložit do košíku nebo ne. Produkty si v můžete také řadit podle výše slevy.

Při změně stavu objednávky je možné měnit znění automatického e-mailu před jeho odesláním. To některým z vás v poslední verzi chybělo.

Další úpravy administrace jen bodově:

  • Zobrazení informace o zaplacení na faktuře
  • Datum změny u stránek
  • Zobrazení titulku fotografie při nastavení obrázků u variant
  • Náhled obrázku při editaci (například u bannerů)
  • Okamžitá aktualizace ceny v cizích měnách při změně ceny v CZK
  • Možnost ovlivnit pořadí výrobců pomocí priority
  • Vlastní pořadí stavů objednávek

Uživatelský komfort

Z úprav, které nejvíce ocení zákazníci e-shopů bychom chtěli vypíchnout následující.

Parametrické filtrování vyhledává dostupnost skladem pro konkrétní varianty. Umožnili jsme filtrování podle číselných hodnotových parametrů (například hmotnost nebo rozměry). Zároveň jsme vylepšili používání posuvníků na mobilních telefonech. U fulltextového vyhledávání pak vyřešili i vyhledávání bez diakritiky.

A hlídací pes nyní dokáže hlídat i konkrétní varianty produktu.

EET

Na začátku roku jsme museli řešit starosti, které nám připravilo EET pro elektronické platby. Z různých řešení, která naši klienti potřebovali, jsme vybrali následující dvě a udělali z nich moduly. Pro ty, kteří mají automatické upgrady tak odpadne nutnost platit za ně jako za zákaznické úpravy:

  • Modul EET – automatická elektronická evidence tržeb pro vybrané platební metody
  • ThePay podpora EET i pro plátce DPH – zasílání na e-mail zákazníka
  • Rozšíření heureka feedu o element <VAT> pro EET v Heureka Košíku

Integrace s Heuréka a Zboží.cz

Pro e-shopy, které mají slovenskou jazykovou mutaci a EURa máme připraven modul Heureka Košík SK. V české verzi Heuréka košíku zobrazujeme interní ID heuréka objednávky a do Zboží.cz posíláme příznak pro osobní odběr zdarma. Do Zboží.cz se pak velmi jednoduše můžete registrace přes klientskou zónu. Pro Heureku je možné si jednoduše nechat zobrazit postranní widget pro certifikát Ověřeno zákazníky.

Další úpravy

  • Aktualizovali jsme Facebook moduly pro API 2.9 vč. vylepšení měření z Facebooku – Facebook Pixel (Dynamic Ads) Product Audiences 2.9, kde jsme dodali podporu událostí ViewCategory a Searchresults.
  • Dodělali jsme rozšířená mikrodata pro drobečkovou navigaci.
  • Vylepšili jsme modul pro napojení na Pohodu – export objednávek má párování na dopravu a platbu + standardní formy úhrad.
  • Kontrolujeme ceny a dostupnost zboží před odesláním košíku. Díky tomu již nejde nakoupit žádný neaktivní produkt, i když ho už měl zákazník v košíku.
  • Pokud smažete registrovaného zákazníka, odhlásí se i z newsletteru. Doposud to byly nezávislé údaje.
  • Zjednodušili jsme konfiguraci e-shopu: dodělali proměnnou pro automatický podpis v e-mailech, umožnili jednoduché nastavení zaokrouhlování cen v CZK s DPH a bez DPH, ověření domény pomocí meta tagu pro Seznam (webmaster) reporter a odebrali návaznost zobrazovaní DPH na to, zda jste nebo nejste plátce DPH.

Provedli jsme také ohromné množství dalších úprav, zejména na pozadí aplikace. Nové Shopio je tedy zas o kus rychlejší, bezpečnější a vývoj nových úprav zabere méně času. Na aktuální verzi Shopia se můžete podívat na našem demu.

Postřehy ze školení Strategický webdesign

Na školení Strategický webdesign, které pořádají Honzové Řezáč a Kvasnička, jsem šel tak trochu ze zvědavosti. Přestože je cíleno hlavně na lidi, kteří webové stránky poptávají, četl jsem na něj výborné reference i od lidí z druhé strany. Chtěl jsem tedy zjistit, kolik si ze školení odnese “zkušený webař” jako jsem já. Nebudu vás napínat, odnesl jsem si toho mnoho:

  • Hromadu inspirace a nápadů.
  • Materiály, které nám pomohou vylepšit procesy jakými řídíme naše projekty.
  • Tipy na užitečné nástroje a služby.
  • Tipy a postřehy z velkých a složitých projektů.
  • A taky milou pozornost – láhev vína za aktivitu :)

Celé školení má poměrně vražedné tempo. Honzové se střídají, mají proto vždy dost energie na to, aby účastníkům školení předali co nejvíce informací v poměrně krátkém čase. Přestávky jsou tak akorát, aby se člověk mohl občerstvit, odskočit si a zas znovu nasával zkušenostmi vydřené know-how. Poznámek a materiálů mám na několik dní zpracovávání. I kdyby bylo školení dvoudenní, nestěžoval bych si na nedostatek informací. Tenhle formát, včetně večerního piva, kde se diskutovalo o věcech, které se do školení nevešly, mi ale vyhovoval více.

Honzové se současným modelem školení končí. Mají vypsané poslední dva termíny, které se rychle plní. Pokud tedy chcete zažít za relativně málo peněz hodně muziky, rozhodně jejich školení doporučuju. Ať už jste webový profesionál nebo si webové profesionály chcete najmout. Určitě nebudete zklamáni.

Postřehy z UXZ2 konference – leden 2017

Minulá UXZ konference mě minula (resp. já jsem ji minul). Viděl jsem ale pár přednášek v záznamu a říkal jsem si, že by bylo fajn to zažít ji živo. A bylo…

Honza Hlaváč, kterému nikdo neřekne jinak než Ošklivý sup, na konferenci pozval výborné přednášející. Z každého z nich bylo cítit neskutečné nadšení pro to, co dělá. A to přesně od konferencí chci. Konference pro mě nejsou akcemi, kde bych získával nějaké zázračné know-how. Jsou pro mě hlavně o inspiraci a dobití pozitivní energií. Tak jsem se nechal dobít.

Ošklivý sup – Informační architektura, taky se jí bojíte?

Sup ukázal jak se vypořádat se strachy informační architektury. Hned na začátku se ukázalo, že pojem “informační architektura” chápe každý trochu jinak. Někdo jako strukturu stránek webu, jiný jako strukturu informací v rámci nějakého systému. Sup ji chápe jako proces a podle toho k ní přistupuje.

  • Pro prezentaci a uchování vztahů mezi cíli, nástroji a způsoby řešení používá konceptuální diagramy. Někdy megasložité, ale díky nim je schopen pochopit všechny vazby. Takový diagram se mimo jiné velmi hodí, když se nereagující klient probere po půl roce a chce to zase začít řešit.
  • Framework See Think Do Care je dobré použít i pro návrh IA. Každá fáze má jiné cíle a tedy i jiné nástroje a řešení.

Marek Kulkovský – Design sprint pro jednotlivce a menší projekty

S Markem jsem se seznámil ještě před oficiálním zahájením konference a dostal od něj úkol vyzkoušet si pár rychlých metod z Design sprintu: Crazy Eight a Storyboard. Bylo to super, bavilo mě to, ale trochu mi utekla část Markovy přednášky. Pokud se nepletu, tak v zásadě šlo o to, jak si z Design sprintu vybrat jednotlivé metody a ty použít klidně osamoceně. A pak taky o to, jak se na nás valí virtuální realita.

Lukáš Třešňák – Guerrila research – mýty, tipy a triky

U Lukáše bylo vidět, že už někdy přednášel. Pěkně s lehkostí a s vtipem prošel přednosti a slabiny Guerrila research. Sice nic extra objevného, ale moc pěkně shrnul své zkušenosti z praxe:

  • Guerrila research je vhodný na malé věci, kde není potřeba kontext.
  • Výzkum je perfektní sluha, ale hrozný pán. Nepřeceňujte výsledky z výzkumu, zejména ne z guerilly.
  • Pozor, Guerilla research není kvantitativní výzkum.
  • Velmi “partyzánsky” pak působil tip tajně si při testování nahrávat respondenty. Správný partyzán zkrátka nehledí na etiku a jde po výsledku.

Zdeněk Cendra – Existuje něco jako UX uvnitř firmy mezi ní a zaměstnanci?

Zdeněk je jako z jiného světa. Jeho rychlost je neskutečná. Nečeká na nic. Nečeká až mu Adam Fendrych položí otázku, vybere si ji sám. Nečeká až se lidi nadechnou, chrlí na ně záplavu informací o tom jak fungují jeho firmy, jakými se řídí zásadami a na co naopak kašle. Nevím, jestli je takhle nastaven od přírody, nebo za to může těch 100 dní dovolené ročně, kterou si naordinoval. Každopádně mu ten zápal závidím. Co řekl a co jsem si zapsal:

  • Schůzky dělá buď před devátou ráno a po čtvrté odpoledne. Pěkně se tím odfiltrují ti, kteří o schůzku skutečně nemají zájem.
  • Schůzky dělá ve stoje. Jsou výrazně efektivnější.
  • Když má šéf 100 dní dovolený, naučí to jeho firmu samostatnosti. A jemu do dá dost energie na to, aby ji posouval dál.
  • Pro zákaznickou podporu významných klientů používá Slack.
  • Klient first – jednoduché pravidlo, které usnadňuje všechna firemní rozhodnutí.

Jan Kubec – Co vás čeká, když půjdete pracovat do Anglie?

Nejvíc nejnadšenější mi přišel právě Honza. Do Londýna se vydal se svou ženou, aby si vyzkoušeli žití mimo jejich sociální bublinu. Nebylo to jednoduché, ale uspěl a o svoje zkušenosti se nebojí podělit. Pokud se kdokoli z vás chystá pracovat v Anglii, určitě se s ním spojte. Mimochodem, na Lupě s ním o pár dní později vyšel zajímavý rozhovor.

Michal Nosek – Jak výzkumníci v Seznamu pomáhají navrhovat a ověřovat obsah televizního pořadu

Jak v Seznamu testují nové koncepty pořadů pro Stream.cz? Zajímavě. Ale naráží na některé problémy, které jsou v případě webů a aplikací lépe řešitené.

  • U televizních pořadů se špatně dělají prototypy.
  • Můžete testovat konkrétní prvky jako je moderátor, náměty apod., ale o úspěchu bude stejně rozhodovat finální obsah.

Kristy Marcinová – Jak vytvořit vlastní Pattern Library a proč vám budou užitečné

O své zkušenosti s tvorbou pattern library v Intercomu se podělila Kristy Marcinová. Trochu škodolibě mě potěšilo, že i v dobře rozjetém projektu jako je Intercom řeší takové nesmyslnosti jako jsou “Fifty Shades of Blue”. A dobře udělaná pattern library vám pomůže, aby nic podobnéno nevznikalo. A k čemu ještě vám pomůže?

  • Při vytváření pattern library detailně poznáte celý produkt.
  • Pattern library je výborná také pro nové vývojáře.
  • Nezapomínejte, že v jednoduchosti je síla – důležité je, aby tam šly jednotlivé prvky najít – ne, aby byly dokonale rozškatulkované a uklizené.

Martin Halík – Animace jako interakce

Jak dělat animace webu tak, aby nikoho neotravovaly, ale aby naopak zlepšovaly UX, moc pěkně popsal Martin Halík.

  • Animace přenáší pozornost na jiné prvky – mohou tím pádem i zvyšovat konverzní poměr.
  • Je třeba měřit zátěž browseru. Animace vždycky web zpomalují vždycky, je třeba to udělat tak, aby si toho uživatelé nevšimli.
  • Dobrá animace dokáže v uživateli potlačit pocit čekání. I když v reálu čeká déle než bez ní.
  • Běžné animace jsou velmi rychlé (150-200ms).

Zkrátka, bylo to celé moc povedené a těším se na pokračování, které nás čeká už v červnu.

Srovname.cz bez poplatků a 20 % kreditu zdarma pro klienty Shopio

Jednou z novinek v nové verzi Shopia je také přidání feedu pro cenový srovnávač Srovname.cz . Základní feed je v nové verzi zdarma, v případě zájmu je možné si zakoupit i modul pro měření konverzí.

Ve spolupráci se Srovname.cz jsme pro vás připravili akci, která zákazníkům Shopia zajistí výhodnější podmínky.

Pro nové zákazníky Srovname.cz:

  • Žádné vstupní poplatky ani paušální platba za správu feedu.
  • Při registraci do 31. 7. 2016 dostanete při prvním dobití až 20 % kreditu zdarma navíc:
    • Od 1000 Kč dostanete 10 % kreditu zdarma.
    • Od 2000 Kč dostanete 20 % kreditu zdarma.

Pro registraci prosím použijte tento odkaz a do poznámky prosím napište heslo „shopio2000“, místo hodnoty 2000 zvolte částku, kterou chcete dobít.

Chci využít akce pro nové zákazníky

Pro zákazníky, kteří jsou již na Srovname.cz registrovaní:

  • Bonus 20 % a zrušení ročních poplatků při aktivaci služby “Automatické dobíjení kreditu online kartou”. Služba se automaticky aktivuje po provedení platby v administraci v sekci Dobití kreditu > Nastavení automatické platby. Zvolit můžete libovolnou částku. Na stejném místě si ji můžete také kdykoli zrušit.

Chci využít akce pro již registrované zákazníky

V případě že potřebujete s registrací pomoci kontaktujte prosím Srovname.cz na e-mailové adrese: obchod@srovname.cz .

Více o Srovname.cz

Srovname.cz je nezávislý cenový srovnávač a je trojkou mezi internetovými srovnávači. Kvalitní konverzní zákazníky (konverze 4-6 %) přivádí svým klientům stabilně už 10 let. Denně ho navštíví 50 000 uživatelů a zboží na něm propaguje přes 2 500 aktivních e-shopů. Kromě Srovname.cz se vaše produkty budou zobrazovat také na portálech Porovnani-ceny.cz a Naakup.cz. Mimo srovnávání produktů také zdarma promují vaše slevové kupony.

Aktuální informace o Srovname.cz naleznete v informacích pro e-shopy.
Je to tedy alternativa, která sníží závislost na předních zbožových srovnávačích v ČR.

Jak Srovname.cz funguje?

Na Srovname.cz je seznam produktů standardně seřazen podle ceny za klik. Produkty se párují automaticky i ručně, aby bylo docíleno maximální spárovanosti. Vzhledem k mírnějšímu konkurenčnímu prostředí než třeba na Heuréce nebo Zboží má váš e-shop šanci dostat se za menší cenu za klik na vyšší pozice.

S daty jednotlivých e-shopů pečlivě pracují a některé aspekty jsou hodnoceny lidským faktorem (správa feedu), který postihne i takové nuance, které automat nerozpozná.

Doufáme, že vám Srovname.cz přivede spousty nových zákazníků :).

Pokud byste k akci měli jakékoli dotazy, neváhejte nás prosím kontaktovat.

Prázdninové Shopio (verze 2.2)

Blíží se konec školního roku a je třeba se podívat, copak jsme dělali v minulém pololetí. Inu, pracovali jsme na další verzi našeho Shopia tak, abychom vám ji mohli nabídnout ještě před prázdninami. A je tu…

Nová administrace

Hlavní změnou, kterou jsme připravili, je upravený vzhled administrace. Ta původní, přiznejme si to, už byla trochu obstarožní. Nebojte se ale, že byste se v nové administraci nevyznali. Rozhodli jsme se jít nikoli cestou revoluce, ale evoluce. Zanechali jsme původní strukturu a pouze jsme přesunuli jednotlivé prvky tak, aby bylo lépe využito širokých obrazovek, na kterých váš e-shop spravujete. Současně jsme předělali i filtrování položek, aby nebylo limitováno sloupci tabulek.

shopio-admin-orders

Větších úprav se dostalo dvěma sekcím, ve kterých se pohybujete nejčastěji:

  • přehledu objednávek, v nichž je nyní možné přímo v přehledu zobrazit náhled objednávky a nebo přímo měnit stav objednávky aniž byste museli chodit do detailu a
  • katalog produktů, který je nyní přehlednější a obsahuje více informací o produktech.

Upravena byla také samotná editace produktu. Na základě vašich ohlasů na novou správu variant jsme též dodělali zrychlené generování a editaci více variant najednou.

Další zajímavosti v administraci už jen v bodech:

  • souhlas s využíváním cookies nastavitelný z administrace
  • nová verze správce souborů (TinyMCE MoxieManager 2.1.3)
  • možnost doplnit si metatag pro Google Site Verification
  • možnost nastavit perex pro výrobce
  • možnost nastavit kategorii odlišný název pro menu
  • možnost nastavit si antispamovou ochranu pomocí Google reCAPTCHA

Úpravy zbožových feedů

Na poli zbožových vyhledávačů se stále dějí nové věci. Proto i zde můžete čekat řadu novinek:

Náš feed pro Google nákupy už podporuje varianty produktu.
(Je potřeba si u vybraných parametrů nastavit jejich Google ekvivalent.)

Do Heuréka feedu jsme dodali:

  • podporu pro zobrazení dárků k produktu (tag GIFT)
  • nastavení Heureka identifikátoru pobočky u dopravy pro potřeby Heureka Košíku

Nové feedy pro Zboží.cz máme již od minulé verze, ovšem dodělali jsme:

  • pokročilou implementaci nového měření konverzí, která umožňuje zobrazovat daleko více informací o vašich zákaznících a
  • vlastní CATEGORYTEXT pro kategorie Zboží
  • rozšířený EXTRAMESSAGE zobrazující informaci např. o dopravě zdarma

A pak jsme připravili vlastní feed pro Srovname.cz včetně nastavení ceny za proklik a měření konverzí z tohoto vyhledávače.

Změny pro vaše zákazníky

A jak nová verze pomůže vašim zákazníkům? Třeba takhle:

  • Dodělali jsme podporu pro HeurekaPoint Uloženka, máte tedy i alternativu k dopravním službám typu Zásilkovna apod.
  • Na děkovné stránce po dokončení objednávky přibyl odkaz na sledování objednávky a zároveň také QR kód pro platby převodem.
  • Poladili jsme standardní šablonu tak, aby lépe pracovala v úzké responzivní verzi a vychytali i pár drobných problémů, které s ní měl prohlížeč Microsoft Edge.

Součástí nové verze je samozřejmě řada drobných úprav a oprav. To už jsou ale věci spíše technického rázu nebo opravdu maličkosti, které zde nemá smysl detailně rozebírat.

Věříme, že se vám Shopio 2.2 bude líbit. S těmi z vás, kteří pro své Shopio využíváte možnost průběžného upgradu, se domluvíme individuálně na termínu aktualizace.

Pokud možnosti průběžného upgradu nevyužíváte, ale přesto byste chtěli své Shopio povýšit na aktuální verzi, prosím kontaktujte nás.

Shopio je certifikovaným partnerem Pohody

Shopio se stalo certifikovaným partnerem ekonomického systému POHODA.

Řešení spolupracující se systémem POHODA

www.pohoda.cz www.pohodaplus.cz

Co to znamená? Že umíme on-line propojit náš e-shopový systém Shopio s ekonomickým systémem Pohoda, tak abychom šetřili váš čas a v neposlední řadě i vaše nervy :) Napojení nabízíme ve 3 různých úrovních podle jejich složitosti:

  1. Export přijatých objednávek: Všechny přijaté objednávky v e-shopu budou exportovány do Pohody.
  2. Export přijatých objednávek + import skladových zásob: Kromě přenosu objednávek je navíc řešena aktualizace cen a skladových zásob
  3. Plná integrace: Tato varianta zahrnuje celkový import produktů a variant, obrázků, zařazení do kategorií e-shopu, nastavení parametrů atp. Z Pohody tak můžete takřka řešit kompletní správu vašeho e-shopu.

Pokud tedy máte v Pohodě evidovány všechny informace o sortimentu pro váš internetový obchod, můžete na Shopio začít téměř okamžitě prodávat!

V rámci plné integrace také dokážeme upravit na míru i velmi specifické věci jako je např. rozdílná doba dodání u zboží či párování doprav a plateb u objednávek na vaše vlastní formy úhrady.  

Napojení Shopia na Pohodu vám tak ulehčí spoustu času a práce se správou vašeho sortimentu a také vedením účetnictví a daňové evidence.

Více informací o možnostech propojení se dozvíte na našich webových stránkách.

Velmi rádi zodpovíme všechny vaše případné dotazy.