Shopio Weblog

Skutečný dárek v novém kabátku

Charitativní e-shop Skutečný dárek pro organizaci Člověk v tísni provozujeme už od roku 2009.

Když nás tehdy lidé z Člověka v tísni oslovili, jestli bychom jim nepomohli s vybudováním charitativního e-shopu, neváhali jsme dlouho. Dávalo nám smysl místo posílání peněz potřebným přispět tím, co umíme nejlíp – stavěním e-shopů.

V té době jsme ale vůbec netušili, jak úspěšný celý projekt bude a kolik za tu dobu přinese radosti a pomoci.

Při spolupráci na Skutečném dárku náš těší řada věcí:

  • možnost pracovat s lidmi, na kterých je vidět zápal a radost z toho, že mohou pomáhat jiným,
  • milé odměny našeho úsilí v podobně ocenění Žihadlo a ceny Heuréky v rámci soutěže Shop roku,
  • ale hlavně efektivita, s jakou se náš čas věnovaný tvorbě a provozu e-shopu proměňuje v hodnotnou pomoc na správných místech.

Jen pro představu od roku 2009 se na Skutečném dárku podařilo vybrat téměř čtvrt miliardy korun, což umožnilo rozdat opravdu ohromné množství “skutečných dárků”.

Pokud vás zajímají konkrétní příběhy, kde tyto dárky pomohly, mrkněte přímo na web.

Za těmito čísly a příběhy je opravdu ohromné množství práce lidí z Člověka v tísni a jejich partnerů, které si ohromně vážíme. A my jsme upřímně moc rádi, že tomuto krásnému projektu můžeme pomáhat.

V průběhu let se Skutečný dárek posouval funkčně, designově i po stránce výkonu, aby zvládal i ty největší návaly návštěvníků během Vánoční sezóny. Ale všechno to byly spíše postupné evoluční změny, které byly vidět až s odstupem let. Až letos jsme se spolu s Člověkem v tísni rozhodli, že přišel čas na zásadnější redesign, který by reflektoval upravené funkce e-shopu a zároveň mu dodal trochu modernější kabátek. A ten jsme před nedávnem nasadili.

Věříme, že nový kabátek Skutečnému dárku prospěje a bude díky němu přinášet ještě více pomoci. Budeme také rádi, pokud nám dáte vědět, jak se vám líbí a nebo ještě lépe – jak se vám na něm nakupuje. Pokud narazíte na nějakou chybku či nedokonalost, dejte nám prosím vědět také.

Čerstvě zelená verze Shopio 3.0

Blíží se začátek léta a to je období, kdy vydáváme novou verzi Shopia. Na přelomu roku jsme mimořádně vydali verzi 2.9, která řešila zejména Novelu zákona o ochraně spotřebitele, takže na léto nám vychází pěkně kulatá verze Shopio 3.0.

Na první pohled ji poznáte podle vzhledu administrace, který odpovídá našemu novému logu. Ale vzhled administrace je drobnost, verze 3.0 přináší spoustu dalších novinek.

Použitelnost administrace a nastavení

Administraci jsme opět věnovali velkou část naší energie. Víme totiž, že efektivní práce s administrací vám šetří čas a minimalizuje možné chyby. Rozšířili jsme možnosti nastavení o řadu voleb, které dříve nebyly administrátorům dostupné. Z těch hlavních vypíchneme následující:

  • E-shopy, které mají více správců, ocení filtry a hromadné akce ve sekci Správci.
  • Rozšířili jsme filtry a hromadné akce u správy produktů. Konkrétně se jedná o hromadné nastavení dostupnosti u produktů a variant a možnost filtrovat podle externího ID.
  • Do Nastavení sekce Marketing jsme přidali možnost nastavovat hlášku motivující k navýšení objednávky pro dopravu nebo dárek zdarma.
  • Hromadné akce jsou mocný nástroj, ale když se ukliknete, mohou způsobit hromadné škody. Přidali jsme tedy pro jistotu potvrzovací modální okno v případě, že se hromadná akce spouští na všechny položky nastaveného filtru.
  • Přidali jsme možnost nastavovat si výchozí hodnoty dostupnosti, stavu nebo záruční doby při zakládání produktů.
  • Upravili jsme statistiky tržeb. Nově se počítají z objednávek místo faktur. Lze je také filtrovat podle skupin objednávek a podle toho, zda-li byla vystavena faktura k objednávce.

Práce s produkty

Přidali jsme Obecný druh produktů, díky kterému je možné rozlišit fyzické a virtuální zboží. Podle něj pak jde upravit nastavení dárků nebo nastavení dopravy přes e-mail na základě obsahu košíku. Pokud tedy budou vaši zákazníci objednávat jen virtuální produkty (kurzy, akce, vouchery), nebudou muset volit z obvyklých doprav pro fyzické produkty.

Nově je možné nastavit dostupnost při vyprodání pro jednotlivé dostupnosti. Díky tomu půjde rozlišit chování při výprodeji produktů, které jdou doobjednat a těmi, které nikoli. Hodit se může také pro prodej produktů, které nejsou skladem, ale chceme umožnit jejich objednání (typicky předprodeje, nebo produkty u dodavatelů). 

Nyní je možné si aktivovat tlačítko „Načíst další“ v kategorii produktů. 

Upravili jsme chování tzv. “ceny od”, kterou zobrazujeme u produktů s různě drahými variantami. Před cenou produktu vypisuje „od“, pokud se liší cena nejlevnější a nejdražší varianty. Pro správné fungování je třeba nastavit v administraci přepočítávání ceny produktu podle nejlevnější varianty. Tato úprava se týká jen katalogů vypisovaných pomocí Elasticsearch.

Přidali jsme produktový feed pro META (Facebook), který se drobně liší od feedu pro Google Nákupy.

U produktů je možné nastavit, jestli se původní cena před slevou bude počítat z “doporučené ceny” a nebo z “ceny pro výpočet slevy”.

Cizí měny

Vylepšili jsme práci s nastavováním hodnot v cizích měnách:

  • Částku pro dopravu zdarma lze nastavit pro každou měnu zvlášť. 
  • U dárků lze omezení podle hodnoty objednávky lze zadat v každé měně zvlášť.
  • Sleva kupónu na pevnou částku lze nastavit pro libovolnou měnu.

Košík

Drobných, ale užitečných změn se dočkal i košík: 

  • U základní šablony a e-shopů, které to nemají řešené vlastními úpravami, jsme upravili vzhled drobečkové navigace v košíku, aby na mobilní verzi zabírala méně místa.
  • Po přihlášení zákazníka dojde nově ke sloučení produktů v košíku z předchozího přihlášení. Dříve se produkty z předchozího přihlášení přepsaly těmi nově vloženými, což nebylo vždy žádoucí.
  • Lze zapnout varování při nevyplnění čísla domu v ulici.
  • Přidali jsme kontrolu pro zahraniční ZIP kód (PSČ).

Platební metody

U platebních metod je možné:

  • Nastavit zasílání automatického e-mailu po zaplacení objednávky.
  • Nastavit zasílání připomenutí nezaplacené objednávky po uplynutí určené doby.

Moduly do základu

Shopio toho teď umí více už v základu. Řadu dříve placených či na přání nastavitelných modulů jsme dali do základní verze. Po upgradu tedy bude možné využívat následující funkcionality zdarma. Bude jen stačit je zapnout v administraci a případně s námi doladit jejich chování, aby odpovídalo potřebám nebo designu konkrétního e-shopu.

Pokud máte u produktů správně nastavené hmotnosti, je možné omezovat podle hmotnosti košíku nabízené dopravy.

Nastavení možnosti řazení produktů:

  • Řazení produktů podle slevy
  • Řazení produktů podle nejprodávanějších
  • Řazení produktů podle skladovosti

Analytika:

  • Google Tag Manager
  • Global site tag a měření konverzí Google Ads
  • Měření konverzí Sklik
  • Měření konverzí pomocí Facebook Pixel
  • Měření konverzí Heureka
  • Měření konverzí Zbozi.cz
  • Měření konverzí Hledejceny
  • Měření konverzí Srovnáme

Heureka Ověřeno zákazníky

Rozšířená nastavení kupónů:

  • Svázání kupónů s produkty, kategoriemi, výrobci a dostupnostmi
  • Možnost přidat ke slevovému kupónu dopravu zdarma

Půjde nahrát obrázky ke:

  • Kategoriím
  • Článkům
  • Loga k výrobcům

Možnost aktivovat: 

  • Rubriky článků
  • Odkazy na podkategorie v obsahu hlavní kategorie

Systémové obrázky pro produkty, výrobce, kategorie a články automaticky poskytujeme ve formátu WebP, který umožňuje lepší velikost obrázků při stejné kvalitě.

Moduly

Kromě toho, že jsme velkou část modulů přesunuli do základu, jsme přidali i pár nových a vylepšili chování strávající.

Chytré vyhledávání

Pro e-shopy, které využívají Elasticsearch (ES) jsme připravili vylepšené chytré vyhledávání. Lépe pracuje s dotazy a v přehlednější formě také zobrazuje výsledky. Možnosti ladění vyhledávání, které nám ES nabízí, jsme rozšířili na kategorie, výrobce, stránky, články či štítky. Přes ES nově vyhledáváme také v administraci.

Elasticsearch jsme dříve používali hlavně kvůli jeho rychlosti u e-shopů, které mají velké množství produktů. Ale v poslední době vidíme jeho velký přínos i u těch, které mají menší nabídku produktů a to právě z důvodu lepší práce s laděním vyhledávání nebo rychlé filtrace produktů v kategorii.

SupportBox

Zákaznická péče a podpora hraje velmi důležitou roli nejen v procesu vyřizování objednávek, ale do značné míry ovlivňuje úspěch celého e-shopu a businessu. Protože se SupportBox osvědčil (viz případová studie), rozhodli jsme se ho nabídnout formou modulu i dalším e-shopům na Shopiu.

Cílové stránky

Vylepšili jsme chování modulu pro cílové stránky:

  • Produkty na cílové stránce je možné omezit podle rozsahu výše slevy.
  • Cílové stránky umožní nově nastavit více kategorií k jedné cílové stránce.

Napojení na Pohodu

Nově je možné pozdržet export objednávek do jejich zaplacení v případě online plateb. To předchází problému, kdy je Pohodě komplikované měnit stavy objednávek. 

Počítání zisku

Modul zisk rozšiřuje výpis nejprodávanějších produktů o celkový a průměrný zisk.

DPD ParcelShop 

Pobočky DPD ParcelShop se nyní vypisují ve formě interaktivní mapy.

Heureka Marketplace

U objednávek, kde zákazník platí převodem na účet Heureky nebo kartou na bráně Heureky bude v e-shopu zobrazena „Platba Heureka Marketplace“ a nikoliv platba převodem nebo platba kartou.

Refaktoring a další úpravy

Mnoho času jsme tradičně strávili na věcech, které nejsou vidět – refaktoringu a vylepšování kódu. Ty jsou ale potřeba, abychom mohli e-shop efektivněji spravovat a hlavně, aby efektivně podporoval prodeje na Shopio e-shopech. Shopio 3.0 tedy poběží na PHP 8.1, bude využívat Elastic 8 a jQuery 3.6

Kromě toho jsme také:

  • Vylepšili výpis výrobců v základní šabloně a dodělali jsme možnost výrobce v tomto seznamu skrýt.
  • Přidali novou možnost ochrany formulářů proti spamu pomocí kontroly JavaScriptu.
  • Ukončili podporu platební brány ThePay 1.0
  • Odebrali nevyužívaný RSS feed pro objednávky.
  • Metadata k produktům nově servírujeme pomocí JSON-LD.
  • A udělali řadu dalších drobných úprav, které se do tohoto článku nevejdou…

Většinu z výše popsaných novinek si můžete prohlédnout na našem ukázkovém e-shopu, kde nová verze už běží.

Přejeme vám krásné léto a pokud si myslíte, že by Shopio mohlo řešit potřeby vašeho online obchodování, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

 

Do nového roku s novým logem

Máme nové logo. To staré jsme měli moc rádi, ale bylo už lehce vousaté a postrádalo švih.

V minulosti jsme se pokoušeli o jeho evoluci, kterou jsme do světa nakonec nevypustili. Spojili jsme se tedy s Filipem Košnarem a ten nám navrhl jinou verzi našeho zeleného košíčku. Zelený košík byla totiž naše podmínka ;)

Kromě díků na adresu Filipa Košnara bychom chtěli poděkovat i Honzovi Vaňkovi z Konceptdesign za jeho připomínky.

Tak snad se bude líbit a vydrží nám minimálně další dekádu.

Shrnutí změn ve verzi 2.8

S příchodem prázdnin se blíží i vydání nové verze Shopio. Prázdniny jsou totiž ideální čas na upgrady našich e-shopů a jejich přípravu na vánoční sezónu.

Na konci minulého roku jsme si dali jeden mimořádný upgrade, který si vyžádala implementace souhlasu se zpracováním cookies (tzv. Cookie consent). Vše jsme stihli a Shopio má od 1. 1. 2022 vlastní řešení, které v rámci základní licence umí předávat souhlasy externím službám jako Google Tag Manager a ošetřuje naše vlastní skripty.

To je ale minulost. Je třeba koukat dopředu a zjistit, co přináší nová verze Shopio 2.8. V této verzi jsme se hodně soustředili na úpravy administrace, aby se lépe používala, lépe dohledávaly chyby v datech nebo kontroloval přístup administrátorů.

Administrace

Velmi užitečnou věcí zejména pro větší e-shopy je možnost podrobně definovat uživatelské přístupy jednotlivých administrátorů (ACL). Nově se tedy nemusí řídit pouze přístupem do sekcí administrace, ale je možné nadefinovat konkrétní akce, na které administrátoři mají práva.

U administrace objednávek jsme zpřehlednili filtry a doplnili možnost vyfiltrovat si objednávky na firmu (s vyplněným IČ).

Předělali jsme i administraci bannerů. Pomocí tabů jde jednoduše přepínat mezi aktivními / neaktivními bannery. Pro snazší orientaci jsme navíc doplnili náhledy obrázkových bannerů.

U variantních produktů jsme přidali možnost automaticky nastavovat prodejní a doporučenou cenu podle nejlevnější varianty. To je věc, kterou ocení hlavně e-shopy s integrací na ERP.

Zjednodušili jsme správu bankovních účtů. Pro výzvy k platbě, popř. faktury primárně používáme platební údaje z čísla účtu u platební metody a měny objednávky, sekundárně z globálního nastavení čísla účtu pro daný jazyk z kontaktních údajů. Je tedy možné mít jeden účet pro všechny platby nebo si nastavovat speciální pro konkrétní platby a měny.

Upravili jsme omezení Dárků k objednávce pro určité Výrobce nebo na cenu. Nově je možné si zvolit, zda chcete dárek dávat k nákupu podle ceny celé objednávky nebo podle ceny produktu v objednávce, příp. je možné obě podmínky kombinovat. Zároveň s tím jsme upravili omezení na kategorii / výrobce, které se nově aplikuje na jednotlivé produkty a nikoli celý košík. To je změna oproti původnímu chování, kdy se omezení vyhodnocovala nad celým košíkem a ne po jednotlivých produktech.

Nově podporujeme parametry typu číslo a desetinné číslo. Váš katalog tedy může být zase o kus čistější a vyhledávání v něm pohodlnější.

Připravili jsme podporu pro jednodušší omezení počtu kusů při nákupu do výše skladových zásob.

Doplnili jsme možnost zadávání produktových cen bez DPH.

Statistiky a reporty

Mít data v pořádku je základ. Proto jsme se rozhodli doposud placený modul Reporty zpřístupnit všem. Díky němu si budete schopni dohledat a opravit problematické produkty. K používání modulu Report vydáme samostatný článek. Nově jsme také přidali možnost kombinovat jednotlivé chyby v reportních filtrech.

V editaci číselníků parametrů jsme zvýraznili nepoužité hodnoty, abychom vám usnadnili případný úklid :)

U variant produktů je nově evidováno datum jejich vytvoření. Pro existující varianty je datum nastaveno podle data vytvoření produktu. To je další věc, která vám může pomoci při dohledávání nesrovnalostí.

Statistiky objednávek je nově možné filtrovat podle cenových skupin, podle měny a skupin stavů. Zároveň lze stáhnout výsledek v CSV souboru pro další použití.

Dopravy a platby

Obalová hmotnost a rozměry zásilky (nejen) pro Zásilkovnu. Zásilkovna od minulého září vyžaduje uvádění hmotnosti zásilky. To jsme potřebným e-shopům doplnili v rámci patche. Od této verze budou mít ale všechny e-shopy možnost upravit si obalovou hmotnost zásilky. A pokud evidujete hmotnosti svých produktů, tak se vám bude automaticky předvyplňovat. Navíc je možné doplnit i rozměry zásilky, což je sice nepovinný, ale Zásilkovnou oceňovaný údaj.

K jednotlivým metodám doprav jsme přidali možnost vybrat typ dopravy (pobočka, parcel shop, doručení na adresu). To umožní speciální přístup ke každému z těchto typů doprav a zároveň se bude datum doručení zobrazovat v košíku při výběru doprav.

U platebních metod se nově nastavuje forma úhrady (dobírka, platba kartou, apod.). To pomůže hlavně zbožovým vyhledávačům nebo dalšímu napojení na dopravní či platební služby.

Výchozí země pro dopravu – Výchozí zemi pro dopravu nastavujeme již při vytvoření košíku. Díky tomu jsme schopni správně optimálně zobrazovat informace o dopravě zdarma v 1. kroku košíku.

Faktury jde nově stahovat i ve formátu ISDOC, což zjednoduší práci hlavně B2B zákazníkům a všem účetním. PDF faktury navíc obsahují ISDOC jako přílohu.

Marketing a analytika

Pro široké bannery typu ”Carousel” jsme přidali možnost nahrát speciální formát bannerů pro mobilní zařízení.

Markeťáky potěší, že jsme připravili feed pro textové dynamické reklamy ve vyhledávání viz https://support.google.com/google-ads/answer/7166527. Odkaz na něj najdete v Průvodci v administraci.

Zboží.cz mění měřící kódy konverzí jak na běžícím páse. My je stíháme a na změny samozřejmě reagujeme. Nová verze má tedy poslední verzi měření. Uvidíme, jak dlouho vydrží.

Přidali jsme podporu pro základní měření přes GA4. V administraci stačí vložit měřící kód.

Moduly

Mezi podporované e-mailingové platformy jsme přidali SmartEmailing. Podporujeme jak synchronizaci kontaktů, tak sledování chování uživatelů přes tzv. Webtracking.

U doprav Balíkovna a Balík na poštu jsme v košíku přidali výběr poboček z mapy.

Zejména pro e-shopy, které mají hodně B2B partnerů se může hodit modul pro rychlé načtení firemních údajů z ARESu v průběhu objednávky.

Modul pro počítání zisku jsme upravili tak, že ze zisku odečítá cenu případných dárků v objednávce.

V modulu Cílové stránky jsme dodělali možnost vytvoření cílových stránek z hodnotových parametrů.

Cílové stránky z konkrétních variant budeme nově vypisovat jako odkazy v detailu produktu a v drobečkové navigaci.

E-shopům napojeným na Pohodu, které mají jazykové mutace, umožňujeme posílat objednávku do Pohody v jazyce, v němž byla provedena.

Front-end

V základní šabloně jsme provedli několik úprav a aktualizací:

  • Nahradili jsme skript, který obstarával posuv carouselů. Je rychlejší a zároveň umožňuje ovládání pomocí posuvu (swipe) na mobilních telefonech a jiných dotykových zařízení.
  • Z patičky jsme odebrali minimálně používané prvky odkaz na mapu webu a tlačítko na tisk stránky.
  • Připravili jsme se na jednodušší přidání tlačítka „Načíst další“ ve výpisech produktů v klientských šablonách.
  • Přestali jsme podporovat prohlížeč IE 11. To sice neznamená, že naše e-shopy v tomto prohlížeči neběží, ale vše nemusí vypadat stoprocentně a při tvorbě nových funkcí nebudeme brát na IE 11 ohledy.

Refactoring a updaty

Tato část je tradičně určená spíše technicky laděným čtenářům. Kromě  velkého množství vylepšení a drobných oprav bychom v nové verzi chtěli vypíchnout následující:

  • Upgradovali jsme WYSIWYG editor TinyMCE na verzi 5.
  • ČSOB – aktualizovali API na verzi 1.8. Zároveň už pracujeme na verzi 1.9, kterou ČSOB v polovině června.
  • Odklon uživatelů od starších prohlížečů nám umožnil odebrat skript, který pro tyto prohlížeče zajišťoval postupné načítání obrázků (lazyloading). Díky tomu budou weby za o trochu rychlejší.
  • Zapracovali jsme některé úpravy, které odlehčí a zrychlí práci s větším katalogem produktů.
  • Připravili jsme novou verzi synchronizace katalogu – pro zákazníky, kteří mají více e-shopu a potřebují mezi e-shopy vzájemně sdílet data.
  • Přepracovali jsme práci s frontami. Díky tomu by např. rozesílání emailů mělo být znatelně rychlejší.
  • Upravili jsme generování náhledů produktových obrázků.

Většinu z výše popsaných novinek si můžete prohlédnout na našem ukázkovém e-shopu.

Pokud budete mít ohledně nové verze jakékoli dotazy, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

A co plánujeme do další verze?

Určitě nás budou čekat různé legislativní požadavky. Víme o potřebě implementace směrnice 2019/2161, která řeší hlavně falešné recenze, personalizaci a ceny. Vývoj této směrnice průběžně sledujeme, jak bude jasnější její výklad, pustíme se do realizace.

Je možné, že nás také čekají drobné úpravy Cookie lišty.

S příchodem Google Analytics 4, respektive opuštěním původního měření přes UA, nás čeká mnoho změn v oblasti měření. Kromě toho plánujeme i lepší podporu pro práci daty a jejich vyhodnocení.

Zároveň pracujeme na nové šabloně, která poslouží jako možná inspirace pro úpravy či redesign současných e-shopů.

Jak jsme pomohli zefektivnit zákaznickou péči několika obchodů pomocí SupportBoxu

V loňském roce 2020 velkému množství e-shopů vzrostl počet objednávek. V době covidu byly několikrát uzavřeny prodejny, zvýšil se online prodej a v souvislosti s tím vzrostl také počet dotazů a požadavků od zákazníků napříč všemi komunikačními kanály.

Z pohledu kvalitního technického řešení e-shopu není problém na takovou situaci rychle reagovat. Limity obvykle nastávají v rámci zpracování a vyřizování většího množství objednávek na straně zákaznické péče a podpory. Často tak dochází k situacím, kdy lidé na podpoře nestíhají odbavovat velké množství dotazů od zákazníků, některé e-maily a zprávy z chatu zůstanou delší bez odpovědi nebo je reakční doba až příliš dlouhá, na jeden e-mail zákazníkovi odpovídá více kolegů, nestačí se vyřizovat zmeškané hovory, nejsou jasně specifikovány role a kompetence pro delegování úkolů a zastupitelnost ve firmě, nefungují procesy pro měření a vyhodnocování úspěšnosti a efektivity zákaznické péče, chybí automatizace, nejsou k dispozici statistiky a reporting apod.

Protože zákaznická péče a podpora hraje velmi důležitou roli nejen v procesu vyřizování objednávek, ale do značné míry ovlivňuje úspěch celého e-shopu a businessu, rozhodli jsme jednomu našemu zákazníkovi pomoct s řešením a zvýšením efektivity zákaznické péče. V rámci spolupráce jsme se domluvili s našim klientem, majitelem 2 společností Sport Hangar CZ s.r.o. a Motoobchod.cz s.r.o., který pod těmito společnostmi provozuje kamennou prodejnu v Praze, včetně e-shopů LyzeLyze.cz, LyzeLyze.sk (které běží na Shopiu) a Motoobchod.cz, Motoobchod.sk (na e-shopovém řešení od BSShopu).

Výběr vhodného řešení pro zákaznickou péči

Realita je taková, že při menším počtu objednávek si lidé na zákaznické péči obvykle vystačí s využitím klasického mailového klienta typu MS Outlook, obsluhy telefonu a chat konverzace na webu. V tomto případě není až tak obtížné vyřizovat komunikaci se zákazníky v několika nástrojích.

Pokud ale potřebujeme komunikovat přes další kanály (např. sociální sítě), zároveň vzrůstá množství objednávek, k tomu roste počet dotazů a požadavků od zákazníků, je vhodné využít helpdeskový nástroj, který spojuje informace z několika komunikačních kanálů do jednoho rozhraní.

Důvodem hledání nového řešení byla primárně spokojenost a důvěra zákazníků, protože právě spokojený zákazník je pro našeho klienta na prvním místě. Nástrojů pro správu zákaznické péče a podpory existuje celá řada, my jsme se rozhodli pro SupportBox.

SupportBox je helpdeskový nástroj pro komunikaci se zákazníky, který spojuje všechny komunikační kanály (e-mail, telefon, chat) do jednoho rozhraní. Nástroj je v češtině, za přijatelnou cenu, snadno ovladatelný, použitelný, uživatelsky přívětivý a SupportBox tým neustále pracuje na rozvoji jeho funkcionalit.

Porovnání s jinými nástroji jsme nedělali, rozhodovali jsme se především na základě referencí a jistý vliv měla také komunikace ze strany SupportBox týmu a jejich skvělý zákaznický support. Výběru určitě nelitujeme :).

Mapování procesů zákaznické péče

Nejprve jsme se chtěli zaměřit pouze na mapování procesů týkajících se zákaznické péče a podpory. V rámci úvodní analýzy a brainstormingu s klientem se však ukázalo, že potřebujeme zmapovat také související firemní procesy, abychom mohli jednotlivé práce na e-shopu celkově efektivněji řídit.

Dává nám smysl dívat se na procesy komplexně (zhora), protože se vzájemně prolínají a přímo nebo nepřímo ovlivňují. V návaznosti na zmapování firemních procesů jsme tak získali cenné podklady (výsledky analýz), které nám pomohly nejen pro zefektivnění zákaznické péče a v rámci procesu nasazení nástroje SupportBox, ale v budoucnu je chceme využít také pro optimalizaci dalších procesů a činností.

Díky komplexnímu zmapování firemních procesů jsme tak mohli odhalit slabá místa a ve výsledku jsme se s klientem společně domluvili na dlouhodobější spolupráci v oblasti optimalizace projektového a procesního řízení napříč dalšími odděleními ve firmě.

Co se týče mapování procesů souvisejících se zákaznickou péčí a podporou, řešili jsme především tyto otázky:

  • Jak aktuálně funguje zákaznický servis?
  • Jak je nastavena komunikace a spolupráce se zákazníkem?
  • Jaké jsou v rámci týmu vymezeny role a kompetence?
  • Na jakých kanálech nás může zákazník kontaktovat?
  • Jaké nástroje jsou aktuálně využívány pro komunikaci se zákazníkem?
  • Jak funguje záznam zpětné vazby a práce se zpětnou vazbou od zákazníků?
  • Na co se zákazníci nejčastěji ptají a jaké řeší problémy?
  • Jak jsou nastaveny procesy pro vyhodnocování kvality zákaznické péče a podpory, včetně jejich měřitelnosti?
  • Jsou k dispozici statistiky a reporty?
  • Jak fungují procesy v přímé návaznosti na dotazy od zákazníků ve vztahu ke konkrétnímu e-shopu (např. požadavky na reklamace, dotazy na výměnu zboží, vratky a storna, dotazy k produktům, dotazy k expedici zboží, dotazy k možnostem doprav a plateb apod.)?

Nasazení nového nástroje a přechod na SupportBox

Ideálně bychom chtěli (a doporučujeme) řešit implementaci a přechod na nový nástroj mimo sezónu, kdy je relativně klidné období a lidé ve firmě nejsou tolik vytížení. V případě našeho klienta jsme ale potřebovali SupportBox nasadit co nejdříve, aby i v době uzavřené prodejny mohl co nejvíce využít zimní sezónu, která byla v plném proudu.
Proces nasazení SupportBoxu a související činnosti jsme tedy realizovali tak, aby to klientův tým co nejméně zatížilo, mohl se primárně soustředit na vlastní business a co nejdříve využívat výhod nového nástroje.

Co se týče samotného procesu nasazení SupportBoxu, řešili jsme tyto činnosti:

  • Zorientovat se v nástroji SupportBox a zjistit, jaké všechny funkcionality nabízí.
  • Specifikovat uživatelská oprávnění (role a kompetence) v rámci týmu a pro obsluhu konkrétního kanálu (e-mail, chat, telefon).
  • Definovat procesy, pravidla a systém pro práci s konkrétním kanálem (e-mail, chat, telefon).
  • Provést nastavení SupportBoxu pro všechny kanály (e-mail, chat, telefon).
  • Vyřešit technické záležitosti např. v rámci nastavení pro odesílání zpráv.
  • Implementovat SupportBox chat.
  • Vypracovat manuál pro uživatele a správce nástroje SupportBox.
  • Nastavit systém pro sběr zpětné vazby a práci se zpětnou vazbou od uživatelů nástroje SupportBox.
  • Připravit časový harmonogram pro testování a spuštění nástroje do ostrého provozu.

Před samotným spuštěním SupportBoxu v ostrém provozu jsme nejprve všechny uživatele s nástrojem seznámili, dostali k dispozici manuál, měli prostor pro otestování a zaslání dotazů, včetně podnětů ke zlepšení z jejich strany. Díky tomu jsme předešli obavám a nejistotě z používání nového nástroje a ještě před jeho spuštěním jsme mohli doladit systém používání.

Testování a finální nastavení nám nezabralo příliš mnoho času, nástroj je „user friendly“ a uživatelé se v něm snadno a rychle zorientovali. V relativně krátkém čase jsme tak dokázali přejít z používání více různých nástrojů pro komunikaci se zákazníkem do jednoho rozhraní SupportBoxu se všemi e-shopy. Naše práce po přechodu do ostré verze a spuštění SupportBoxu neskončila, samozřejmě jsme po nasazení byli připraveni rychle a operativně řešit případné nejasnosti nebo chyby. S klientem zároveň nadále spolupracujeme v rámci optimalizace nastavení SupportBoxu a dalších zlepšení pro efektivnější řízení zákaznické péče a podpory.

Informace k technickému nastavení nástroje jsou přehledně popsány přímo na stránkách SupportBoxu. Ze strany Shopio jsme zajistili implementaci funkcionality Univerzální e-shop plugin, díky které mají operátoři zobrazeny informace o zákazníkovi a jeho objednávkách přímo u konkrétního ticketu (e-mailu, chatu, telefonu) a nemusí tak informace dohledávat v jiných nástrojích. V rámci postupné implementace jsme zároveň zajistili přechod z původně využívaného chat nástroje Zendesk na SupportBox chat.

Výsledek implementace a výhody SupportBoxu

SupportBox má řadu výhod a usnadnil nám práci v mnoha směrech. Nejdůležitější výhody pro nás a našeho klienta jsou:

  • Sjednocení a zpřehlednění komunikace se zákazníkem:
    • Dříve bylo nezbytné obsluhovat několik komunikačních kanálů, kterými chodily zprávy od zákazníků. Nyní vyřizujeme většinu komunikací z jednoho nástroje. Díky tomu máme přehled o tom, kdo, kdy, jak a na jakém kanálu řeší konkrétní požadavek, v jakém stavu požadavek je a které požadavky zbývá ještě vyřešit.
    • V SupportBoxu jsme nastavili notifikace. Nová zpráva od zákazníka nám už neuteče, reagujeme tedy rychleji.
  • Uživatelská oprávnění a zastupitelnost:
    • Specifikovali jsme role a kompetence jednotlivých kolegů. Nyní již každý člen týmu přesně ví, jaké činnosti má aktuálně na starost a ke kterému kanálu má v SupportBoxu přístup.
    • Zároveň máme lépe vyřešenou zastupitelnost pro případ, kdy některý z kolegů není k dispozici nebo nezná odpověď na dotaz od zákazníka. V tomto případě lze ticket s požadavkem snadno přepnout k vyřízení na jiného kolegu.
    • Také to umožní případné rychlejší rozšiřování podpory, pokud bude zapotřebí.
  • Automatizace
    • Nastavili jsme systém pro třídění emailů a pravidla pro filtraci zpráv. To nám umožňuje zprávy (tickety) snadno přiřadit konkrétnímu řešiteli, přesunout do složky, e-mail označit štítkem, nastavit stav a požadavky tak rychleji a efektivněji vyřešit.
    • V rámci automatizace nám práci zjednodušily také šablony zpráv, díky kterým jsme urychlili odbavení požadavku a také sjednotili komunikaci směrem k zákazníkovi.
  • Snadná spolupráce mezi operátory
    • Pro přehlednější komunikaci mezi operátory využíváme poznámky, které zákazník nevidí. Díky tomu jsme schopni předávat informace v týmu rychle, efektivně a bez nutnosti přeposílání e-mailů.
    • U každého ticketu vidíme všechny změny. Máme přehled o stavu ticketu, víme kdo je řešitel, jaká zde byla historie komunikace, kdo a kam ticket přesunul, jaké pravidlo bylo aplikováno. V případě potřeby urgentního řešení můžeme k ticketu přiřadit prioritu.
    • Pokud ještě nebyl konkrétní ticket vyřešen, zůstane ve schránce a vidíme, že je třeba jej vyřešit. Nedojde tak k situaci, kdy na e-mail nikdo nereaguje a zůstane bez odpovědi.
    • Velmi šikovné je v SupportBoxu také upozornění, které se zobrazí v případě, kdy jeden požadavek řeší více operátorů. Na konkrétní e-mail (dotaz od zákazníka) již neodpovídá více lidí najednou.
  • Možnosti integrace s nástroji třetích stran
    • Využíváme napojení na Univerzální e-shop plugin. Díky tomu máme zobrazeny informace o zákazníkovi a jeho objednávkách přímo u konkrétního ticketu (e-mailu, chatu, telefonu) a nemusíme informace dohledávat v jiných nástrojích.
  • Statistiky a vyhodnocování
    • Další užitečnou funkcí Supportboxu jsou statistiky. Díky nim máme přehled nad vytížením zákaznické péče, což nám umožňuje lépe plánovat kapacity jednotlivých operátorů. Zároveň máme k dispozici data, která nám mohou pomoct při rozhodování např. v rámci business aktivit.

Poděkování

Velké poděkování patří všem členům týmu Lyzelyze.cz a Motoobchod.cz za jejich obrovské nasazení, milou spolupráci a přátelskou komunikaci. Zejména pak majiteli Tomáši Miřátskému za důvěru, pozitivní přístup a otevřenost ke změnám. Díky perfektní spolupráci jsme mohli SupportBox úspěšně nasadit během hlavní sezóny a Tomášův tým tak mohl využívat výhod nástroje téměř okamžitě po jeho spuštění.

Děkujeme také SupportBox týmu. Před samotným navázáním spolupráce jsme očekávali, že u služby pro správu zákaznické péče bude jejich podpora dobrá. Nicméně zákaznická péče a podpora týmu SupportBoxu je skvělá ve všech směrech. K dispozici mají řadu podkladů, které nám určitě pomohly a usnadnily implementaci. Využili jsme např. online nápovědu na webu, příručku pro správce, užitečné články na blogu, včetně tipů zaslaných v rámci mailingu apod. Zároveň skvěle pracují se zpětnou vazbou, resp. berou v potaz feedback od uživatelů, jsou otevřeni podnětům pro rozvoj a optimalizaci, na dotazy reagují rychle a vždy se snaží najít řešení. Kdykoli jsme potřebovali konzultaci, byl nám k dispozici Vítek Matějka, který nám věnoval opravdu hodně času, s nasazením nástroje velmi pomohl a mohli jsme se na něj vždycky spolehnout. Také Vítkovi patří naše poděkování.

Co říct na závěr?

Věnujte zákaznické péči prostor, zjednodušte práci kolegům, sbírejte zpětnou vazbu, naslouchejte vašim zákazníkům a vyhodnocujte. Díky kvalitní a efektivní zákaznické péči můžete získat silnou konkurenční výhodu a zlepšit tak růst vašeho podnikání. Zkrátka, když mají operátoři zákaznické péče moc, usnadněte jim práci a nasaďte SupportBox nebo obdobný nástroj. Uvidíte, že se vám to vyplatí a vaši zákazníci se k vám budou rádi vracet. A také se vám určitě v rámci zlepšování zákaznické péče podaří vylepšit i další procesy.

Pokud s nasazením SupportBoxu budete chtít pomoci, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.

Shopio 2.7 – lepší výkon a efektivnější správa v době (post)Covidové

Léto se blíží, dokonce je to poznat i na venkovních teplotách, a to je čas, kdy tradičně přicházíme s novou verzí Shopia. 

Před rokem jsme si naivně mysleli, že koronavirovou krizi máme šťastně za sebou. Bohužel, opak byl pravdou a minulých 12 měsíců bylo pro všechny z nás dost náročných. Ačkoli světová ekonomika dostala pořádnou ránu, e-commerce díky epidemiologickým omezením rostl, často ale velmi hektickým, až nezdravým tempem. 

E-shopy, které běží na Shopiu, tento růst ale ustály a z toho máme velkou radost. Jeden z našich největších e-shopů, 4camping, obhájil a dokonce rozšířil své trofeje v soutěži Shop roku. Na to jsme obzvláště hrdí a 4campingu moc gratulujeme.

S ohledem na růst našich e-shopů jsme se v aktuální verzi soustředili hlavně na úpravy, které zefektivní správu shopu a také jeho výkon při větší návštěvnosti. 

Pokud vás zajímají podrobnosti, pokračujte níže…

Rychlejší vyhledávání a filtrování

Zrychlit parametrické filtrování, načítání produktů v kategorii, našeptávač a vyhledávání na e-shopu dokážeme pomocí technologie Elasticsearch. Není to pro nás žádná novinka, pro některé Shopio e-shopy používáme Elastic už řadu let, ale tam se jedná o klientskou úpravu na míru. Nyní máme základ, který jde rozšířit a spustit poměrně jednoduše na jakémkoli Shopio e-shopu. Ocení to hlavně ty obchody, které mají velké množství produktů a větší návštěvnost.

Podpora CDN

Využitím CDN (Content delivery network) dokážeme zrychlit načítání statického obsahu (obrázky, styly apod.), a tedy i celého e-shopu. CDN je přínosem nejen pro tuzemské zákazníky, ale i pro e-shopy se zahraniční návštěvností, protože námi doporučovaná CDN77 má svá datacentra po celém světě a načítání tedy bude všude stejně rychlé.

Marketing

  • Připravili jsme modul pro cenové hladiny, který umožní nastavování procentuálních slev či individuálních cen pro různé skupiny zákazníků. Může sloužit jako základ systému pro věrné zákazníky a nebo jako nástroj pro B2B.
  • Vyslyšeli jsme vaše prosby po možnosti vyloučit vybrané produkty ze slev. Nyní budete mít možnost produkty s menší marží nebo např. už zlevněné produkty vyloučit ze slev daných slevovým kupónem nebo slevou z výše objednávky.
  • Z automaticky generovaných slevových kupónů jsme vyloučili vizuálně zaměnitelné znaky (I, 0, O). Tím snížíme možnost chyby při zadávání takových kódů.
  • Přidali jsme možnost omezení nabízených platebních metod na základě hodnoty objednávky.
  • Sjednotili jsme měřící kód pro Sklik.cz se zboží.cz (konverze z objednávek se párují mezi sklikem a zboží.cz, pokud používáte současně měření konverzí zboží.cz).
  • Připravili jsme nový dostupnostní Heureka feed, který obsahuje počet kusů.
  • Přidali jsme generátor produktových nabídek pro zbožové vyhledávače, který umožní skládat PRODUCTNAME tak, aby vyhovoval konkrétnímu vyhledávači.

Efektivnější správa

  • Parametr barva jsme udělali jako systémový s možností výběru barvy, která se bude zobrazovat v šabloně (pokud to umožňuje). Přidali jsme i další parametr “Převládající barva”, který zajistí použitelné filtrování produktů zejména v sortimentu, kde hraje barva zásadní roli při výběru.
  • Do statistiky objednávek jsme doplnili meziroční srovnání.
  • Doplnili jsme možnost používat interní název pro stav objednávky, dopravu, platbu a dostupnost produktů. Vašim zákazníkům tak můžete ukazovat marketingově lákavé texty, v administraci naopak mít doplňující informace, které vám umožní lépe spravovat vaše objednávky.
  • Cílové stránky: Do přehledu doplněn počet aktivně zaškrtnutých důležitých parametrů.
  • Přidali jsme možnost změnit pobočku v objednávce u doprav s výdejními místy.
  • Doplnili jsme volitelný oddělovač desetinných míst (tečka/čárka) pro CSV exporty.
  • Administrace produktů
    • Možnost filtrovat produkty podle času jejich vytvoření a aktualizace
    • Možnost filtrovat produkty s nastaveným nebo nenastaveným parametrem
    • Hromadná akce pro nastavení parametrů k produktům
    • Přiřazení kategorie k produktu automaticky nastaví i nadřazené kategorie
    • Filtr pro kód v administraci katalogu funguje nově i pro kódy varianty a zároveň pro EANy produktů a variant.
  • Doplnili jsme vyhledávání do překladů šablony.

Nové moduly + úpravy stávajících modulů

  • Modul Balíkovna České pošty
  • Modul pro napojení mailingu přes službu Mailkit
  • Modul pro párování plateb s FIO bankou
  • ThePay – podpora pro datové API. Aktualizace stavu zaplacení bez přesměrování zákazníka do e-shopu.
  • GP WebPay – podpora ADDINFO/PSD2

Podpora prodeje

  • Výchozí varianta produktu se nastavuje na základě nejlepší dostupnosti
  • Výdejní místo Uloženky, Zásilkovny a DPD bude předvyplněno z předchozí objednávky u přihlášeného zákazníka
  • Úprava mobilního menu – rychlé rozbalování podkategorií
  • Zásilkovna: Podpora pro widget v6 a externí výdejní místa

Technikálie

  • V 2.7 v omezené míře stále podporujeme prohlížeč IE11 a starší verze Edge, ale jejich uživatelům zobrazujeme upozornění. V příští verzi už tyto prohlížeče podporovat nebudeme.
  • Shopio ve verzi 2.7 poběží na PHP 8.
  • S novou verzí přecházíme na S3-compatible storage.

Nová verze se během pár dní objeví na našem demu.

Pokud budete mít ohledně nové verze jakékoli dotazy, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

Nová verze Shopio 2.6

V průběhu celorepublikové karantény se ukázala důležitost e-commerce. Každého koronavirová krize ovlivnila jinak, ale ty firmy, které se nespoléhaly jen na kamenné obchody, měly možnost část svých obchodů přesunout do online světa a zmírnit tak dopad tohoto celosvětového “zatažení za brzdu”.

Karanténní opatření se u nás naštěstí pomalu rozvolňují a všichni doufáme, že už se koronavirová krize nevrátí. Od pondělka mohou děti do škol, můžeme si zajít do restaurace, můžeme si zarezervovat ubytování. K dobrým zprávám přidáme ještě jednu – přichází nová verze Shopia, která vám opět trochu více usnadní obchodování v online světě.

Jak? To se dočtete níže.

Nové funkce

Administrace

První věc, které si naši klienti přihlášení všimnou, jsou upravené statistiky vašeho e-shopu na úvodní stránce administrace.

Vylepšili jsme hromadné akce, aby je bylo možné spouštět nad všemi vyfiltrovanými položkami (bez nutnosti stránkovat). Hromadné akce navíc zachovají nastavené filtry. Dále jsme upravili hromadné akce pro přidání a odebrání produktových kategorií.

V administraci jsme také umožnili filtrování produktů podle parametrů.

Varianty

Inovovali jsme produktové varianty tak, aby každá varianta měla sémantické URL místo původního číselného hashtagu. URL se sestaví z názvu produktu a názvu varianty, tzn. hodnoty přiřazených parametrů. Původní URL zůstávají samozřejmě nadále funkční a budou přesměrována na nová URL.

Zobrazování produktů podle dostupnosti

Na základě připomínek jsme se rozhodli zjednodušit správu zobrazování produktů na e-shopu.

U každé dostupnosti lze tak nově určit, zda-li se má produkt s touto dostupností zobrazovat na e-shopu a zda-li je možné ho vložit do košíku.

Díky tomu je možné pro konkrétní dostupnost (např. vyprodáno) nastavit, že se produkty s touto dostupností nebudou na e-shopu vůbec zobrazovat a nebude možné je vložit do košíku. Jakmile bude produkt opět naskladněn, tak se začne automaticky zobrazovat a prodávat.

Chování je možné nastavit také tak, že se např. dočasně nedostupné produkty budou zobrazovat na e-shopu v kategorii a ve vyhledávání, ale nebude možné je zakoupit. Stejně tak je možné zobrazit u produktu i varianty, které nelze zakoupit, protože jsou např. dočasně nedostupné.

Pro skrytí produktů lze samozřejmě nadále používat funkci archivace jako doposud.

Informace o používání cookies

Tuto funkci jsme obnovili a zákazníkům tak lze opět volitelně zobrazit trochu iritující, ale dobře známou spodní lištu, která je informuje o skutečnosti, že e-shop pro svou práci potřebuje cookies.

Mírnější verze GDPR souhlasu

Je možné nastavit, jestli musí zákazníci v objednávce a při registraci aktivně souhlasit s obchodními podmínkami a zpracováním osobních údajů pro pokračování nebo se jim zobrazí informační text s odkazy na obchodní podmínky a stránku o zpracování osobních údajů.

Nové moduly

Slevové kupóny na dopravu zdarma

Nyní jde u každého kupónu nastavit, zda-li zákazník bude mít při uplatnění kupónu dopravu zdarma. Chování lze nastavit také pro platbu (např. pro dobírku zdarma). Kupón na dopravu zdarma je možné nadále kombinovat s klasickou slevou na produkty. A stejně tak jde kupón omezit podle výše objednávky nebo na produkty z vybraných kategorií nebo od vybraných výrobců. To dává prostor pro vymýšlení kreativních marketingových akcí.

Validace e-mailové schránky

Tato funkce pomůže zákazníkům spolehlivěji kontrolovat překlepy v e-mailových adresách, protože se rovnou snaží zkontrolovat, zda-li e-mailová schránka existuje. Tzn. odhalí nejen např. překlep v doméně jako třeba @seynam.cz ale také překlepy v názvu schránky jako je honza.novk@seznam.cz. Pokud se kontrola schránky nepodaří, zákazník je na tuto skutečnost upozorněn, ale má stále možnost objednávku dokončit.

Podle našich odhadů až 2% zákazníků udělá překlep ve svojí e-mailové adrese. Kvůli tomu pak vznikají na e-shopu problémy s komunikací se zákazníkem a zbytečné stornování objednávek. Tato funkce pak pomůže podíl problematických objednávek snížit.

Pop-up okno pro sběr e-mailových adres

Pop-up okno se zobrazí v případě, kdy zákazník odjede myší ze stránky (my předpokládáme, že rozhodne okno s e-shopem zavřít). Pomocí něj se snažíme zákazníka přesvědčit k akci a kromě přihlášení k newsletteru mu můžeme nabídnout třeba zaslání jednorázového slevového kupónu na 1. nákup, díky čemuž s ním prodejce zůstane v kontaktu.

Vylepšení SEO parametrů pro “štítky”

Štítky umožní seskupit více produktů podle společného štítku a zobrazit je tak na stránce společně, podobně jako třeba kategorie nebo výrobce. V základní verzi e-shopu podobná funkce již byla, ale díky novému modulu lze pro každý štítek nastavit vlastní texty a URL a díky tomu můžete pomocí štítků snadno vytvořit další cílové stránky.

Enhanced Ecommerce

Připravili jsme výchozí implementaci Enhanced Ecommerce podle dokumentace Google: https://developers.google.com/tag-manager/enhanced-ecommerce. Tento modul ušetří velké množství práce s klientskými úpravami Google Tag Manageru, protože poslouží jako základ pro další rozšiřování měření podle vašich přání.

Jednodušší formu Google Analytiky zajistí měření pomocí GTAG.js.

Reporty

Modul reporty pomáhá lépe zjišťovat problémy v nastavení produktů. Zaměřili jsme se na problémy se srovnávači zboží. Nově je tak možné reportovat produkty s obrázkem v nízkém rozlišení a produkty bez vyplněné kategorie Heureka.cz, Zboží.cz nebo Google Nákupy, kde je přiřazení kategorie potřeba pro správné spárování produktu.

Obrázky u článků a kategorií

Kromě loga výrobců je nyní možné nahrávat obrázky ke kategoriím a článkům.

Nové funkce v modulech

Zásilkovna

U Zásilkovny nově podporujeme volitelně výběr pobočky pomocí standardizovaného widgetu, který zákazníci mohou znát z jiných e-shopových řešení. Výběr pobočky pro ně může být snazší. Také jsme přidali nový modul Zásilkovna SK, aby bylo možné založit dvě nezávislé dopravy s různou cenou pro ČR a Slovensko, popř. další země, kam Zásilkovna expeduje.

Cílové stránky

Cílové stránky umožňují nadefinovat vlastní texty pro různé výpisy produktů podle kombinace kategorií, výrobců a parametrů. Nově lze pro cílovou stránku sami definovat unikátní URL pro vaše kampaně a určit, jaké produkty budou na stránce zobrazeny. Upravili jsme také administraci cílových stránek.

Rychlost

Na rychlosti načítání stránek pracujeme kontinuálně. Tentokrát jsme se zaměřili na co nejefektivnější načítání měřících kódů třetích stran. U nich je často problém v tom, že neberou ohled na rychlost načítání stránky. Web je pak přehlcen měřícími nástroji, které pak načítání stránek zbytečně zpomalují. Zachovali tedy jejich optimální fungování, ale zároveň zajistili, aby jejich načítání pokud možno nebrzdilo vykreslování stránek. Současně jsme přepracovali načítání našich skriptů tak, aby se načítaly jen v situacích, kdy jsou skutečně potřeba.

Odebrali jsme také podporu pro historické prohlížeče Internet Explorer 6-9, díky tomu bylo možné odebrat některé knihovny a snížit tak objem přenášených dat a dále tak zrychlit načítání stránek.

Další novinky v bodech

  • U bannerů je možné nastavit zobrazení a skrytí bannerů s přesností na minuty.
  • Podpora nového měření sklik.cz v rámci modulu Sklik.
  • Statistiky objednávek je možné filtrovat podle dopravy a platby.
  • Pohoda – podporujeme export objednávek v zahraniční měně.
  • Košík – zbývající částka do dárku zdarma nebo dopravy zdarma se zobrazuje v košíku vždy.
  • U faktur je možné nastavit volitelně text pro zápis v obchodním rejstříku.
  • U měření konverzí Zboží.cz je možnost vypnout zasílání dotazníku.
  • Možnost přičíst skladové zásoby zpět na sklad při stornování objednávky.
  • Slevu z výše objednávky je možné nastavit rozdílně pro různé měny.
  • U parametrů lze nově rozlišit mezi tím, zda-li má být určen pro parametrické filtrování a zda-li se má zobrazit ve výpisu v kategorii.
  • Košíky přihlášených zákazníků mají neomezenou platnost a nebudou tak nikdy smazány.
  • Nastavení filtrů v kategorii ovlivňuje fotografii produktu ve výpisu. Zobrazuje se obrázek nejlevnější varianty, která odpovídá filtrům. V praxi to bude krásně vidět hlavně při filtrování podle barvy produktů.
  • Vylepšili jsme zabezpečení pro ukládání hesel – použili algoritmus ARGON2.
  • Same-site cookie nově nastaveno na strict.
  • Zavedli jsme hlavní kategorii u produktu jako povinnou.
  • Umožnili jsme překlad chybových stránek (404, 500) přímo z administrace.

Většinu z výše popsaných novinek si můžete prohlédnout na našem ukázkovém e-shopu, kde nová verze už běží.

Pokud budete mít ohledně nové verze jakékoli dotazy, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

Nadále zvyšujeme bezpečnost Shopio e-shopů

V rámci nové verze Shopia 2.5 jsme zapracovali také na implementaci dalších bezpečnostních opatření, které pomáhají chránit naše klienty a jejich zákazníky. Níže popisujeme konkrétní smysl a přínos těchto opatření. Upozorňujeme, že text je trochu více technický, než jiné články na našem blogu, ale v tomto případě to jinak nejde :)

V uplynulých dnech jsme na naše cloudové prostředí nasadili další dvě HTTP bezpečnostní hlavičky – Referrer-Policy a Strict-Transport-Security. Do verze 2.5 jsme pak přidali i implementaci standardu Subresource Integrity.

Aktuálně tedy Shopio podporuje následující HTTP bezpečnostní hlavičky:

  • Strict-Transport-Security – nové
  • Referrer-Policy – nové
  • X-Content-Type-Options
  • X-Frame-Options
  • X-Xss-Protection

E-shopy, které běží na našem cloudovém prostředí tak dosáhnou na hodnocení A na webu https://securityheaders.com/, který hodnotí HTTP bezpečnostní hlavičky, a A+ na webu https://www.ssllabs.com/ssltest/, který hodnotí nastavení HTTPS.

Hodnocení demo.shopio.cz na securityheaders.com
Hodnocení demo.shopio.cz na securityheaders.com
Hodnocení demo.shopio.cz na ssllabs.com
Hodnocení demo.shopio.cz na ssllabs.com

HTTP Strict Transport Security

HTTP hlavička Strict-Transport-Security říká prohlížeči, aby pro danou doménu vždycky použil zabezpečený protokol HTTPS, který už v dnešní době používají všechny aktuální e-shopy, běžící na Shopiu. Prohlížeč si toto nastavení pamatuje (aktuálně 1 rok) a neumožní načtení stránky z dané domény na HTTP protokolu např. v případě útoku „man-in-the-middle“. Pomocí této hlavičky je možné vyžádat i zařazení na tzv. preload list, tedy seznam domén, které používají výhradně HTTPS protokol a který je integrován do prohlížečů. Je-li doména na tomto seznamu, prohlížeč neumožní její načtení na nezabezpečeném HTTP protokolu, aniž by návštěvník někdy v minulosti daný e-shop navštívil. Zařazení domén na tento seznam, ale nemůžeme zapnout všem, protože nutnou podmínkou je fungování všech subdomén (tedy i těch, kde neběží e-shop) na zabezpečeném protokolu HTTPS.

Referrer-Policy

Nastavení Referrer-Policy na hodnotu strict-origin-when-cross-origin zajišťuje, že se při kliknutí na odkaz, který vede mimo váš e-shop, odkazovaná stránka nedozví, odkud přesně návštěvník přichází. V případě, že cílová stránka běží na HTTPS protokolu, což je dnes již běžné, dostane informaci o doméně, ze které návštěvník přichází, tedy bude vědět, že návštěvník přichází odněkud z vašeho e-shopu. Běží-li na nezabezpečeném HTTP protokolu, nedozví se vůbec nic, stejně tak ani nikdo po cestě. Toto nastavení funguje nezávisle na atributech odkazu.

Pro názornost uvedeme příklad:

Na stránce https://demo.shopio.cz/p/tyn-96-usb-solarni-nabijecka/ je odkaz na https://www.bootiq.io/. Když návštěvník na odkaz klikne, stránka https://www.bootiq.io/ dostane informaci, že návštěvník přichází ze stránky https://demo.shopio.cz, ale už neví, ze které stránky přesně. Dále je zde odkaz http://www.usbgeek.com/prod_detail.php?prod_id=0195, když na něj návštěvník klikne, odkazovaná stránka se nedozví, odkud návštěvník přichází, protože běží na nezabezpečeném protokolu HTTP. Pokud návštěvník přejde na jinou stránku e-shopu např. https://demo.shopio.cz/c/usb-zarizeni/, dozví se odkazovaná stránka úplnou adresu stránky, ze které návštěvník přichází.

Subresource Integrity

Subresource Integrity je standard, který umožňuje zabezpečit javascriptové knihovny, které se načítají z CDN sítí, proti neoprávněným změnám, které by mohly v případě napadení umožnit útočníkům přístup k prohlížeči a obsahu stránky. Nutnou podmínkou je, aby CDN síť měla korektně nastavenou Access-Control-Allow-Origin HTTP hlavičku (CORS). Zabezpečení pak funguje jednoduše, vygeneruje se otisk souboru knihovny, který se vloží do stránky, a prohlížeč při načtení kontroluje, zda-li se uvedený otisk shoduje s otiskem stahovaného souboru. Pokud by se otisky souborů lišily, prohlížeč stahovanou knihovnu ignoruje.

Více informací o bezpečnostní hlavičkách najdete např. na https://infosec.mozilla.org/guidelines/web_security.html nebo česky na https://securityheaders.cz/.

Pokud byste ohledně těchto bezpečnostních opatření potřebovali cokoli upřesnit, neváhejte nás prosím kontaktovat.

Narozeninová verze Shopio 2.5

Shopiu je dnes 11 let. Podle jednoho astrologicko-numerologického článku, je “jedenáctý krok spojen s inovací a reorganizací dosavadních vztahů se zaměřením na budoucí cyklus…“. A to sedí. Na jedenáctý rok Shopia máme velké plány. O nich ale dnes psát nechceme. Dnes vám chceme sdělit, jak se Shopio proměnilo během svého desátého roku. I když jsme intenzivně pracovali na klientských e-shopech, nezanedbávali jsme ani vývoj nové verze, kterou vypouštíme do světa právě dnes, jako narozeninový dárek. Co vás ve 2.5 tedy čeká?

Rychlost

  • Zaměřili jsme se na rychlost odezvy u vyhledávání a výpisu produktů (parametrické filtrování nebo běžný výpis kategorie). Změnu nejvíce pocítí hlavně e-shopy s větším množstvím produktů v katalogu.
  • Šetříme data a zvyšujeme rychlost načtení stránky zejména na mobilních zařízeních. Obrázky načítáme dynamicky ve velikostech, které vyžaduje rozlišení zařízení.

Úpravy nákupního procesu

U nákupního procesu jsme se zaměřili na práci s dostupností produktů a také zjednodušení uživatelské cesty k dokončení objednávky.

  • Často žádané modální okno s informací o vložení produktu do košíku a souvisejícími produkty jsme předělali na modul. Jeho pořízení bude tedy pouze záležitostí aktivace a případného doladění, aby lépe zapadnul do šablony.
  • Výběr poboček Zásilkovny a Uloženky je nyní zobrazen formou našeptávače, díky tomu je načtení stránky košíku rychlejší.
  • V situaci, kdy je k dispozici pouze jedna platební metoda, je vybrána rovnou.
  • Pokud e-shop neumožňuje výběr země (např. doručuje pouze v ČR) je výběr země v košíku v kroku s dopravou skrytý.
  • Vložení produktu do košíku lze nyní plošně omezit pomocí dostupnosti. Např. můžete zakázat nákup produktů / variant, které jsou vyprodané, ale pořád je možné tyto produkty a varianty zobrazovat na stránce.
  • V situaci, kdy dojde k odebrání dárku např. vlivem odebrání produktu z objednávky, je zákazníkovi zobrazena informační hláška.
  • V košíku zobrazujeme i zbývající částku, kdy zákazník bude mít možnost získat dárek zdarma.
  • U objednávky nově zobrazujeme výši slevy produktu, která platila v okamžiku vložení produktu do košíku.
  • Zákazník má v detailu objednávky možnost stáhnout fakturu, pokud již byla vygenerována administrátorem.

Propracované parametrické filtrování

Vylepšili jsme i chování parametrického filtrování tak, aby zohlednilo filtr na varianty skladem podle hledaných parametrů. U e-shopů, které pracují s např. velikostmi produktů a nemají vše skladem, to bude poměrně velká výhoda oproti konkurenci. Na tuto úpravu jsme obzvláště pyšní :)

Úpravy vzhledu

  • Rozšířili jsme standardní šířku stránky tak, aby na velkých displejích zobrazovala o jeden produkt na řádku více.
  • Na mobilních zařízeních s velkým rozlišením zobrazujeme dva produkty na řádku.

Zobrazení produktů

  • Upravili jsme výchozí vzhled kategorie tak, aby řazení produktů bylo přepínatelné pomocí záložek.
  • Nově je možné nastavit i vlastní název kategorie pro drobečkovou navigaci. Formou modulu je možné ke kategorii nebo výrobci připojit i vlastní obrázek, který se bude na stránce zobrazovat a bude indexován vyhledávači.
  • Chování zobrazení produktů je nyní možné plošně omezit pomocí dostupnosti. To znamená, že můžete např. automaticky zabránit nákupu všech produktů, co nejsou skladem.

Vylepšení práce se zbožovými vyhledávači a měření konverzí

  • Shopio podporuje nastavení ceny dopravy pro feed Zboží.cz podobně jako Heureka. Ve feedu Zboží podporujeme i zobrazení případného dárku nebo délky záruky, je-li nastavena.
  • Podporujeme také plné (nyní standardní) měření konverzí Zboží.cz, které zákazníkům rozesílá dotazník s hodnocením e-shopu (pokud zákazník udělí na e-shopu souhlas)
  • U produktů umožňujeme nastavit výrobce, který se ve feedu automaticky doplní, i když není u produktu nastaven. To je užitečné v situaci, kdy e-shop prodává vlastní produkty bez výrobce, např. šperky.
  • Nově je také možné vyřadit z exportu do vyhledávačů produkty a varianty s určitou dostupností, např. nedostupné produkty nebo produkty s dlouhou dobou dodání a tím ušetřit za PPC.

Práce s e-maily

  • Přepracovali jsme vzhled e-mailu pro shrnutí objednávky, aby byl responsivní a zobrazoval se přehledně i na mobilních zařízeních.
  • Pokud shop používá vlastní SMTP server a dojde k jeho výpadku, nedojde ke ztrátě odeslaných e-mailů, ale e-maily se odešlou hned jak začne SMTP server fungovat.

Úpravy administrace

  • V administraci jsme se zaměřili na funkce, které usnadní práci s větším e-shopům. Např. našeptávání v situaci, kdy je potřeba vybrat kategorii či výrobce u produktu, vouchery u objednávky atp. Tyto úpravy měly pozitivní vliv i na zrychlení administrace.
  • Hromadnou akci na produkty je nyní možné provést na všechny produkty odpovídající vybranému filtru. Nikoliv jen ty, které jsou zobrazeny na stránce.
  • Hromadná akce na přecenění umožní plošně nastavit slevu (např. 10%) na produkty nebo jen na varianty s určitou dostupností, např. skladem. Tím dojde k úpravě doporučené ceny. Případně tuto slevu zase zrušit.
  • Přiřadit související a alternativní produkty lze nyní pomocí hromadné akce.

Slevové kupóny

  • Přidali jsme možnost v rámci modulu omezit použití kupónu jen na určité výrobce nebo kategorie nebo na produkty s určitou dostupností.
  • Platnost kupónu je nyní možné nastavit i s přesností na minuty a zároveň je možné nastavit i čas, od kdy začne kupón platit. Tzn. kampaň si tak můžete naplánovat v předstihu. Stejně tak je možné vytvořit slevové kupóny bez časového omezení.

Pokročilé statistiky

  • Umožňujeme výpis nejprodávanějších produktů a tyto produkty dále filtrovat podle času objednávky, výrobce a kategorie.
  • Statistiky objednávek je možné dále filtrovat podle dopravy.

Články

  • Připravili jsme modul, pomocí kterého je články možné zařadit do více rubrik a filtrovat články podle rubrik.
  • U článku je možnost nastavení automatického skrytí / zobrazení článku na konkrétní datum a čas. Náhled nepublikovaného článku je možné prohlédnout administrátorem.

Bezpečnost

Zapracovali jsme také na implementaci dalších bezpečnostních opatření, které pomáhají chránit naše klienty a jejich zákazníky. Více o nich se rozepisujeme v samostatném, trochu více technickém, článku.

Další zajímavé funkce

  • Vylepšili jsme podporu mikroformátů.
  • Dárky je možné omezit podle kategorie a výrobce produktů v košíku.
  • K bannerům jsme přidali možnost nastavit je pro stránku výrobce nebo cílové stránky pro kombinaci kategorie / výrobce.
  • V administraci objednávek je možné filtrovat podle více způsobů doprav a více platebních metod současně.
  • Připravili jsme modul Produkty pro dospělé, který u vybraných produktů vynutí odsouhlasení plnoletosti před nákupem.
  • Kvůli novele zákona o DPH jsme zrušili DPH koeficient při počítání základu daně.

Na závěr to nejdůležitější: Shopio podporuje kódování utf8mb4 a díky tomu je možné do textu vkládat emoji 😉

Všechny změny si můžete prohlédnout na našem ukázkovém e-shopu, kde nová verze už běží. Postupně se bude objevovat i na e-shopech našich klientů.

Přejeme vám pěkné léto (ode dneška i astronomické) a pokud si myslíte, že by Shopio mohlo řešit potřeby vašeho online obchodování, budeme rádi, když se na nás obrátíte.

Shopio 2.4 je “GDPR ready”

Rok se sešel s rokem a my tu máme další verzi Shopia (Shopio 2.4). Hlavním tématem této verze je GDPR modul, který by měl vyřešit technické otázky týkající se fungování vašich e-shopů.

GDPR

GDPR modul je třeba nejdříve nastavit a aktivovat. Jakmile to uděláte, u každého formuláře, který obsahuje osobní data (těmi je například i e-mailová adresa) uvidí vaši návštěvníci hlášku s checkboxem, která odkazuje na stránku popisující zpracování osobních údajů vaším e-shopem.

Každý uživatel, který chce odeslat objednávku, komentář, zprávu do kontaktního formuláře, hlídacího psa, který se chce registrovat či přihlásit ke zpravodaji tedy musí odsouhlasit zpracování svých osobních údajů. V objednávce to při vyplňování zákaznických údajů vypadá přibližně takto:

Pokud máte aktivní moduly Heureka – Ověřeno zákazníky nebo Zboží.cz hodnocení nákupů, je v objednávce navíc automaticky zaškrtnuté pole pro souhlas s hodnocením nákupu. V případě, že ho váš zákazník odškrtne, nebude mu zaslán dotazník spokojenosti.

V administraci jsme pak dodělali přehled všech údajů, které o daném uživateli evidujeme. Najdete ho ve složce Zákazníci / GDPR. Vyhledáváme v něm podle e-mailové adresy, což je jedinečný identifikátor (narozdíl od jména a příjmení). Tento přehled vám umožní splnit práva zákazníka dle GDPR a to:

  • Zákazník má právo vědět, co o něm evidujete.
    To zajistí export přehledu do PDF, které můžete zákazníkovi zaslat.
  • Má právo být zapomenut – tedy na jeho žádost smazat vše navíc, co nemusíte ukládat z důvodu dalších zákonů (reklamace apod.).
    Zde mažeme vše, co není třeba z důvodu evidence objednávek udržovat. U objednávek pouze evidujeme datum a čas požadavku na vymazání a skrýváme osobní údaje v zákaznické sekci.
  • Má právo na přenositelnost svých osobních údajů – může požádat o přenos svých údajů někomu dalšímu.
    Toto řešíme tak, že do strojově čitelného formátu XML exportujeme kontaktní údaje, adresy a objednávky.

Přestože je nyní o GDPR slyšet téměř všude, jedná se vlastně jen dílčí úpravu nové verze Shopia. Změn je v nové verzi daleko více.

Nové moduly

Připravili jsme si pro vás několik nových modulů:

  • Modul pro počítání celkového zisku objednávek a rabatu – toto je velmi užitečná funkce, která vám v přehledu objednávek a ve statistikách umožní kromě obratů vidět i zisky. Pro správnou funkci je nutné do e-shopu doplnit nákupní ceny. Ty se dají přenášet automaticky pokud je váš e-shop napojen např. na Pohodu.
  • Platební metodu Twisto, která vašim klientům umožní nákupy, i když v tu chvíli nemají dostatek peněz na účtě.
  • Modul doprava podle váhy vám nastavit různou cenu za dopravu podle váhy v košíku
  • Platební brána pro ČSOB
  • Platební brána pro GP webpay nyní umí párovat opožděné proběhnutí plateb o označovat objednávky za zaplacené
  • Řazení produktů podle dostupnosti – produkty skladem, popř. s nižší dobou dodání budou zobrazeny na prvních místech
  • Global Site Tag (gtag.js) – nová podoba Google Analytics pomáhá sledovat chování vašich zákazníků pro kampaně v Google AdWords
  • Sklik – u modulu sklik nově podporujeme dynamický retargeting včetně zobrazení produktů z navštívené kategorie
  • Modul reporty, který se hledá produkty s nesprávně či nedostatečně vyplněnými informacemi, nově umí najít i produkty bez vyplněných EAN kódů
  • Modul, který umožní řazení produktů podle výše slevy (procentní rozdíl prodejní a původní ceny)

Pokud budete mít o nějaký z nich zájem, neváhejte se nám ozvat.

Administrace

Hodně času jsme opět věnovali tomu, aby pro vás byla správa e-shopu jednodušší a aby co nejlépe splňovala vaše potřeby. Nejvíce změn se tedy týká administrace:

  • Fulltextové hledání v odeslaných e-mailech objednávek (je-li fulltext k dispozici)
  • Vylepšené statistiky objednávek (hodnota objednávek bez dopravy a platby, filtr podle skupin stavů objednávek)
  • Tabulkové shrnutí objednávky lze zaslat i při změně stavu pomocí řetězce %objednavka%
  • Pohoda export objednávek s podporou výdejních míst Uloženka, Zásilkovna a DPDCZ pro BHIT agendu Doprava
  • Administrace objednávky – možnost zpětné editace ceny platební metody (např. dobírka)
  • Administrace produktů: hromadná akce pro úpravu priorit + řazení a filtrování
  • Možnost zobrazit detail produktu i pro neaktivní produkty
  • Pro rychlejší přechod do frontendu byly přidány odkazy na detail produktu ve výpisech produktů
  • Filtrování objednávek podle e-mailu a tel. čísla zákazníka
  • Vytváření kopií slevových kupónů
  • Možnost editace všech parametrů varianty v rychlé editaci variant
  • Možnost editace jména a jazyka odběratele newsletteru
  • Nahraditelné řetězce kontaktních údajů lze použít v textech bannerů (např. %phone_link%)
  • Možnost nastavení automatického prefixu objednávek podle data (např. roku)
  • Možnost otáčení produktových fotografií
  • Odpověď e-mailem na recenzi produktu zákazníka
  • Možnost skrýt stránky z vyhledávání a mapy webu
  • Heureka Ověřeno – možnost automaticky zaslat e-mail se zpětnou vazbou před obdržením heureka dotazníku
  • Možnost skrýt výpis parametru produktu na e-shopu
  • U košíků a objednávek bude zobrazeno z jaké adresy zákazník přišel (např. adresa zbožového vyhledávače)
  • U košíků a objednávek nově zobrazujeme čas vložení produktů do košíku
  • Telefonní čísla nově ukládáme ve standardizované podobě včetně předvolby. To pomáhá např. při napojení na SMS notifikace atp.

Samostatnou kapitolu úprav administrace tvoří varianty produktů:

  • Evidence nákupních cen pro produkty a varianty
  • Evidence původních (doporučených) cen pro varianty produktu
  • Možnost přiřadit více obrázků k jedné variantě a jejich automatické zobrazení/skrytí podle vybrané varianty
  • Odebráno nastavení DPH u variant, nastavení DPH u varianty vychází z nastavení produktu
  • Možnost řazení variant v administraci podle parametrů a podle kódu

Uživatelský komfort

Z úprav, které nejvíce ocení zákazníci e-shopů, bychom chtěli vypíchnout následující:

  • Optimalizace načítání obrázků bannerů typu B (carousel) pro mobilní zařízení
  • Vyhledávání fráze obsahující název výrobce omezí nalezené výsledky na produkty daného výrobce
  • Našeptávač pro výběr poboček výdejních míst
  • Uloženka – přidán kód pobočky,  info o umístění, informace o vybrané pobočce jsou pak zobrazeny dynamicky ve 2. kroku košíku
  • Zásilkovna – přidána mapa pobočky a odkaz na detail pobočky
  • Do našeptávače jsme dodali kolečko indikující načítání výsledků
  • Nezvolitelné kombinace doprav a plateb v košíku jsou zašedlé
  • Telefon nemusí být povinný pro vybrané způsoby dopravy
  • Kombinace doprav a plateb v košíku, které nejdou zvolit současně, jsou nyní zašedlé

Zbožové srovnávače a marketing

  • Feed pro Google nákupy umožňuje nyní vyplnit cenu dopravy, cenu v akci a podporuje více obrázků produktu
  • Pro Zboží a Heureku můžete nastavit vlastní názvy pro parametry. Správně nastavené názvy umožní zákazníkům filtrovat vaše zboží přímo ve srovnávači.
  • Pro Mergado jsme připravili statistický (nákladový) XML feed. Ten vám pomůže s přesnějším měřením nákladů vaší kampaně. Nejprve je ale nutné doplnit nákupní ceny k produktům.
  • A Sklik dynamický retargeting jsme doplnili o podporou pro kategorie

Věříme, že změny v nové verzi oceníte. Nová verze je již dostupná na našem Demu, kde si ji můžete vyzkoušet. Pokud budete mít jakékoli dotazy, určitě se nám ozvěte.