Balík Na poštu v praxi

Náš klient Pavel Světlík z internetového obchodu Léky na internetu (dále jako LNI.cz) se s námi podělil o zajímavá čísla týkající se změn v objednávkách po zavedení služby České pošty Balík Na poštu. Srovnáváme data za poměrně krátké období (březen a květen), musíme je tedy brát s rezervou. Věříme, že i tak bude tento článek přínosem pro všechny, kteří zavedení služby Balík Na poštu zvažují.

Porovnání objednávek realizovaných v období březen 2012 a květen 2012 po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky na LNI.CZ

  • Po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky došlo k nárůstu celkového počtu objednávek o 6 % a průměrná cena objednávky se zvýšila o 8% v daném období.
    Aktualizováno: Tato čísla však nemusí přímo souviset s implementací služby, jak upozorňuje Martin Snížek v komentáři níže.
  • Počet objednávek expedovaných prostřednictvím České pošty narostl o 13% na úkor objednávek expedovaných přepravní službou GLS (o 3,40 % méně) a osobních odběrů.

Možné důvody:

Výsledkem dříve provedeného průzkumu bylo zjištění, že zákazníci využívající služeb České pošty ve většině případů nakonec vyzvedávají zásilku na poště a obchodní balík jim není z nějakého důvodu doručen. Je možné, že právě proto volí raději službu Balík Na poštu.

Pro mnoho zákazníků, kteří řeší choulostivé zdravotní problémy, o kterých se nechtějí zmiňovat svým blízkým, je možnost vyzvedávat si zásilku na pobočce pošty výhodou.

Porovnání všech objednávek realizovaných před a po zavedení služby České Pošty Balík Do ruky a Balík Na poštu na LNI.CZ

Nárůst počtu objednávek expedovaných českou poštou

  • Zákazníci více využívají službu Balík Na poštu oproti Balík Do ruky
  • Výhody služby Balík Na Poštu:
    • nižší cena (jen o 10,-Kč)
    • možnost vyzvednout si zásilku i na jiné poště než v bydlišti
    • informace zasláním SMS o expedici a termínu doručení

Způsob platby

  • Jak ukazuje graf porovnání způsobu platby, zákazníci po zavedení služby Balík Do ruky a Balík Na poštu upřednostňují platbu pomocí platební karty (platba on-line nebo platba na účet předem) z důvodu nižších nákladů za poštovné.
  • Cena za dobírku = 36,-Kč
  • Cena za přepravu GLS nebo Balík Na poštu = 93,- Kč
  • Cena za přepravu Balík Do ruky = 103,- Kč

Registrace nových zákazníků

  • Zavedení služby Balík Do ruky a Balík Na poštu znamenalo více objednávek provedených registrovanými zákazníky. Sledované období je však velmi krátké a těžko soudit, zda zavedení služby bude mít vliv na skladbu zákazníků a bude nakupovat více registrovaných zákazníků

Další informace:

  • Služba Balík na Poštu byla na internetovém obchodě lekynainternetu.cz zavedena v dubnu 2012.
  • Více informací o dopravách a platbách LNI.cz můžete nalézt přímo na jejich stránkách.

Závěr

Z takto krátkého výzkumu nelze dělat jednoznačné závěry. Zdá se však, že pro internetovou lékárnu Léky na internetu bylo zavedení služby Balík Na poštu krok správným směrem.

Máte dotazy nebo další zkušenosti se zavedením této služby? Podělte se o ně s námi v komentářích.

2 thoughts on “Balík Na poštu v praxi

  1. Martin Snížek napsal:

    Díky za publikaci těchto informací, jsou určitě zajímavé. Česká pošta se stala těmito produkty aspoň trochu konkurenceschopná a v zájmu zákazníků se to asi projevuje.

    Jen bych trochu zpochybnil tato čísla:

    Po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky došlo k nárůstu celkového počtu objednávek o 6 % a průměrná cena objednávky se zvýšila o 8%

    Takto malá čísla lze brát za věrohodná, pokud by vzešla z A/B testování v jednom časovém období a byla podle statistického testu validní na určité hladině spolehlivosti. Jak jsem ale pochopil, čísla pocházejí ze srovnání dvou měsíců v roce, což ale věrohodné není – na takto malé změně se může podílet tisíc různých důvodů, např. počet pracovních dní, počasí, sezóna, aktuálně zapnuté kampaně. Těžko to přisuzovat právě poště.

    1. Michal Franěk napsal:

      Martine,
      díky za upozornění. Pochopil jste správně, že se jedná o porovnání dvou různých měsíců. My si uvědomujeme, že tato čísla nelze připisovat jen zavedení Balíku Na poštu – je dokonce možné, že její vliv na tento nárůst bude zanedbatelný. Nejednalo se o nějaký sofistikovaný výzkum, ale spíše o krátké resumé toho, co po zavedení služby Balík Na poštu nastalo. Bylo nám ale líto se o tato čísla nepodělit. Každopádně jsem doplnil odkaz na váš komentář přímo do textu článku, aby to bylo jasné i z textu.

Napsat komentář: Michal Franěk Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Name *