Jak jsme dělali grafiku pro Medievum Market I.

V tomto článku a jeho dalším díle se budeme věnovat rozvržení a grafickému ztvárnění prvků na e-shopu Medievum Market. První část je věnovaná otázce do jaké míry je dobré být inovátorský a originální a do jaké míry respektovat tradiční zásady. V druhé části se budeme věnovat konkrétním prvkům Medievum Marketu.

Originalita či prověřený způsob?

Být originální. Zaujmout. Nezapadnout do šedého průměru. To vše jsou cíle, které by měl grafický design webových stránek plnit. Současně by měl být srozumitelný a umožnit uživateli snadnou orientaci na stránkách. Často se stává, že pokud se tvůrci webových stránek nechají unést touhou po originalitě a opustí tradiční rozložení webových prvků, nesetká se jejich výtvor všeobecným úspěchem. Naopak – netradiční rozložení i vzhled jednotlivých prvků může působit zmatečně a tedy nedůvěryhodně, což se negativně projeví na obchodní úspěšnosti webu. Čím je to způsobeno?

Jedním z nejdůležitějším faktorů úspěšnosti webových stránek je jejich důvěryhodnost. Grafický návrh patří mezi hlavní kritéria, která o důvěryhodnosti rozhodují. Inovace a zajímavé vizuální ztvárnění webových stránek dokáží být pro úspěch webu velkým přínosem. Na druhé straně však člověk podvědomě více důvěřuje věcem, které jsou známé a prověřené. Tvorba grafického vzhledu stránek je tedy neustálým hledáním zlaté střední cesty na pomezí mezi originalitou a respektováním tradičních zvyklostí. Hranice je to tenká, často proměnlivá a pro každý typ webových stránek je jiná. Kreativní agentura si může dovolit plně flashové stránky s opravdu netradiční navigací jakou má např. Leo Burnet, informační web či e-shop by již s takovou navigací nejspíše neuspěl. Světově nejúspěšnější e-shopy typu Amazon, mají grafiku a navigaci velmi jednoduchou, na první pohled až chudou.

Shrňme si výhody obou pólů – originality a tradice:

Originalita:

  • Dokáže zaujmout.
  • Dokáže nalákat.
  • Odlišuje od konkurence.
  • Podporuje linkbaiting.

Dodržování tradičních zásad:

  • Zlepšuje použitelnost webu.
  • Podporuje v návštěvníkovi pocit jistoty a důvěry.
  • Zlepšuje orientaci v rámci stránek.

Úspěšný web musí mít od každého trochu. Být originální a přitom působit na návštěvníka povědomě. Výhody každého „extrému“ je dobré využívat v určitých prvcích webových stránek.

Pro originální a inovativní ztvárnění jsou vhodné zejména:

  • vizuální styl stránek, jejich pozadí či orámování
  • grafické banery
  • netradičně pojaté obrázky zboží či vlastní fotogalerie

Tradiční by měly naopak zůstat navigační prvky jako jsou:

  • menu
  • drobečková navigace
  • logo jako odkaz na úvodní stránku
  • nákupní košík
  • stránkování a řazení produktů

Je třeba si však uvědomit, že výše popsané dělení není dogmatem a jistě není ani vyčerpávající. I navigace prochází vývojem a není vyloučeno, že se objeví radikální inovace, která se rychle stane standardem. Je však pravděpodobnější, že vývoj navigačních prvků bude pozvolný a evoluční. Příkladem mohou být javascriptové horizontálně posuvné nabídky, které lze spatřit například na webu Apple či Abercrombie. Předpokládáme, že v budoucnu budeme tyto efektní a přitom uživatelsky použitelné prvky spatřovat stále častěji.

Při tvorbě grafického návrhu pro e-shop Medievum Market jsme se také pokoušeli o optimální poměr originality a tradice. Naše počáteční návrhy byly velmi kreativní. S postupem času a s ohledem na použitelnost však začaly být více konzervativní. Výsledkem je současný grafický vzhled Medievum Marketu. S jakým úspěchem se nám návrh podařil, to ukáže budoucnost… Popřípadě vaše reakce :)

Aktualizace k 7. 5. 2015: E-shop Medievum Market jsme se rozhodli uzavřít a věnovat se novému „referenčnímu“ e-shopu Pivní dárky, kterému se komerčně daří výrazně lépe.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Name *