Postřehy z UXZ2 konference – leden 2017

Minulá UXZ konference mě minula (resp. já jsem ji minul). Viděl jsem ale pár přednášek v záznamu a říkal jsem si, že by bylo fajn to zažít ji živo. A bylo…

Honza Hlaváč, kterému nikdo neřekne jinak než Ošklivý sup, na konferenci pozval výborné přednášející. Z každého z nich bylo cítit neskutečné nadšení pro to, co dělá. A to přesně od konferencí chci. Konference pro mě nejsou akcemi, kde bych získával nějaké zázračné know-how. Jsou pro mě hlavně o inspiraci a dobití pozitivní energií. Tak jsem se nechal dobít.

Ošklivý sup – Informační architektura, taky se jí bojíte?

Sup ukázal jak se vypořádat se strachy informační architektury. Hned na začátku se ukázalo, že pojem “informační architektura” chápe každý trochu jinak. Někdo jako strukturu stránek webu, jiný jako strukturu informací v rámci nějakého systému. Sup ji chápe jako proces a podle toho k ní přistupuje.

  • Pro prezentaci a uchování vztahů mezi cíli, nástroji a způsoby řešení používá konceptuální diagramy. Někdy megasložité, ale díky nim je schopen pochopit všechny vazby. Takový diagram se mimo jiné velmi hodí, když se nereagující klient probere po půl roce a chce to zase začít řešit.
  • Framework See Think Do Care je dobré použít i pro návrh IA. Každá fáze má jiné cíle a tedy i jiné nástroje a řešení.

Marek Kulkovský – Design sprint pro jednotlivce a menší projekty

S Markem jsem se seznámil ještě před oficiálním zahájením konference a dostal od něj úkol vyzkoušet si pár rychlých metod z Design sprintu: Crazy Eight a Storyboard. Bylo to super, bavilo mě to, ale trochu mi utekla část Markovy přednášky. Pokud se nepletu, tak v zásadě šlo o to, jak si z Design sprintu vybrat jednotlivé metody a ty použít klidně osamoceně. A pak taky o to, jak se na nás valí virtuální realita.

Lukáš Třešňák – Guerrila research – mýty, tipy a triky

U Lukáše bylo vidět, že už někdy přednášel. Pěkně s lehkostí a s vtipem prošel přednosti a slabiny Guerrila research. Sice nic extra objevného, ale moc pěkně shrnul své zkušenosti z praxe:

  • Guerrila research je vhodný na malé věci, kde není potřeba kontext.
  • Výzkum je perfektní sluha, ale hrozný pán. Nepřeceňujte výsledky z výzkumu, zejména ne z guerilly.
  • Pozor, Guerilla research není kvantitativní výzkum.
  • Velmi “partyzánsky” pak působil tip tajně si při testování nahrávat respondenty. Správný partyzán zkrátka nehledí na etiku a jde po výsledku.

Zdeněk Cendra – Existuje něco jako UX uvnitř firmy mezi ní a zaměstnanci?

Zdeněk je jako z jiného světa. Jeho rychlost je neskutečná. Nečeká na nic. Nečeká až mu Adam Fendrych položí otázku, vybere si ji sám. Nečeká až se lidi nadechnou, chrlí na ně záplavu informací o tom jak fungují jeho firmy, jakými se řídí zásadami a na co naopak kašle. Nevím, jestli je takhle nastaven od přírody, nebo za to může těch 100 dní dovolené ročně, kterou si naordinoval. Každopádně mu ten zápal závidím. Co řekl a co jsem si zapsal:

  • Schůzky dělá buď před devátou ráno a po čtvrté odpoledne. Pěkně se tím odfiltrují ti, kteří o schůzku skutečně nemají zájem.
  • Schůzky dělá ve stoje. Jsou výrazně efektivnější.
  • Když má šéf 100 dní dovolený, naučí to jeho firmu samostatnosti. A jemu do dá dost energie na to, aby ji posouval dál.
  • Pro zákaznickou podporu významných klientů používá Slack.
  • Klient first – jednoduché pravidlo, které usnadňuje všechna firemní rozhodnutí.

Jan Kubec – Co vás čeká, když půjdete pracovat do Anglie?

Nejvíc nejnadšenější mi přišel právě Honza. Do Londýna se vydal se svou ženou, aby si vyzkoušeli žití mimo jejich sociální bublinu. Nebylo to jednoduché, ale uspěl a o svoje zkušenosti se nebojí podělit. Pokud se kdokoli z vás chystá pracovat v Anglii, určitě se s ním spojte. Mimochodem, na Lupě s ním o pár dní později vyšel zajímavý rozhovor.

Michal Nosek – Jak výzkumníci v Seznamu pomáhají navrhovat a ověřovat obsah televizního pořadu

Jak v Seznamu testují nové koncepty pořadů pro Stream.cz? Zajímavě. Ale naráží na některé problémy, které jsou v případě webů a aplikací lépe řešitené.

  • U televizních pořadů se špatně dělají prototypy.
  • Můžete testovat konkrétní prvky jako je moderátor, náměty apod., ale o úspěchu bude stejně rozhodovat finální obsah.

Kristy Marcinová – Jak vytvořit vlastní Pattern Library a proč vám budou užitečné

O své zkušenosti s tvorbou pattern library v Intercomu se podělila Kristy Marcinová. Trochu škodolibě mě potěšilo, že i v dobře rozjetém projektu jako je Intercom řeší takové nesmyslnosti jako jsou “Fifty Shades of Blue”. A dobře udělaná pattern library vám pomůže, aby nic podobnéno nevznikalo. A k čemu ještě vám pomůže?

  • Při vytváření pattern library detailně poznáte celý produkt.
  • Pattern library je výborná také pro nové vývojáře.
  • Nezapomínejte, že v jednoduchosti je síla – důležité je, aby tam šly jednotlivé prvky najít – ne, aby byly dokonale rozškatulkované a uklizené.

Martin Halík – Animace jako interakce

Jak dělat animace webu tak, aby nikoho neotravovaly, ale aby naopak zlepšovaly UX, moc pěkně popsal Martin Halík.

  • Animace přenáší pozornost na jiné prvky – mohou tím pádem i zvyšovat konverzní poměr.
  • Je třeba měřit zátěž browseru. Animace vždycky web zpomalují vždycky, je třeba to udělat tak, aby si toho uživatelé nevšimli.
  • Dobrá animace dokáže v uživateli potlačit pocit čekání. I když v reálu čeká déle než bez ní.
  • Běžné animace jsou velmi rychlé (150-200ms).

Zkrátka, bylo to celé moc povedené a těším se na pokračování, které nás čeká už v červnu.