Braňte se proti negativním recenzím od konkurence na Heureka.cz

Většina internetových prodejců ví, že zbožové vyhledávače patří mezi velmi dobrý a poměrně levný kanál, pomocí kterého lze dostat zákazníky na e-shop. Stačí příslušný obchod zaregistrovat a zvolit správnou strategii jak své zboží zvýraznit před konkurencí.

Vybuduj si dobrou pověst

Budování dobré pověsti pomocí uživatelských ohlasů patří mezi takové strategie. Pozitivní ohlasy přesvědčí váhající kupce, případně zvýrazní e-shop před méně úspěšnou konkurencí. Podmínkou ovšem je, aby daný vyhledávač uživatelské hodnocení umožňoval. Jedním z takových vyhledávačů, který na uživatelském hodnocení elektronických obchodů a konkrétních produktů staví je Heureka.cz.

Na Heuréce může hodnotit kvalitu obchodu i jím nabízených produktů každý návštěvník tohoto vyhledávače. Tím napoví dalším potenciálním kupcům co mohou od obchodu či produktu očekávat. Myšlenka je to výborná: „Sdílejme své zkušenosti a zlepšujme kvalitu internetových obchodů u nás“. Ovšem tento nástroj se dá lehce využít i k méně vznešené činnosti.

Když se nehraje fér

Pro konkurenta, který se neohlíží na pravidla „fair play“ není nic jednoduššího, než zde pořádně zkritizovat služby konkurenčního e-shopu a tak ho v očích zákazníků očernit. Stačí párkrát. Dobrá pověst se buduje postupně a pozvolna, ovšem ztrácí se až nepříjemně jednoduše. Ony negativní ohlasy mezi těmi pozitivními stejně vyniknou.

Podobnou zkušenost měl jeden z našich klientů. Tomu se na Heuréce objevily negativní ohlasy od „zákazníků“ neznámého jména, kteří si na jeho obchodě nikdy nic neobjednali. Řešení jak se těmto očerňujícím recenzím vyhnout přitom není složité. Stačí se zaregistrovat do programu Heuréka – Ověřeno zákazníky.

Nechme hodnotit jen ty, co nakoupili

Program „Ověřeno zákazníky“ totiž odděluje hodnocení běžných uživatelů od těch, kteří na daném e-shopu skutečně nakoupili. Formulář na hodnocení kvality e-shopu dostává pouze skutečný zázkazník až po dokončení objednávky. Do nedávna byly stále možné i recenze „neověřených“ uživatelů, ale nebyl jim dáván takový význam v celkovém hodnocení obchodu. Od konce července však Heuréka tuto možnost zakázala a nyní již e-shopy zaregistrované do „Doporučeno zákazníky“ mohou hodnotit pouze skuteční zákazníci.

Tím se riziko falešných recenzí výrazně snižuje. Ochrana to samozřejmě není stoprocentní. Stále je zde možnost, že konkurent provede objednávku a stane se tak „skutečným zákazníkem“. Když pak zboží obdrží včas a v pořádku, v recenzi to prodejci stejně spočítá. Ovšem tomu se zabránit nedá. Stejně tak se nedá zabránit tomu, aby očerňující ohlasy šířil pomocí jiných kanálů než je vyhledávač Heuréka. Každopádně je to krok k lepší objektivnosti celého systému.

Registraci do programu „Ověřeno zákazníky“ doporučujeme každému, kdo k internetovému obchodování přistupuje poctivě a nebojí se odezvy od svých zákazníků. Pokud máte problémy s konkurencí, která nehraje fér, je to navíc nástroj jak se jí bránit.

A co vy? Využíváte programu „Ověřeno zákazníky“? Máte jiné zkušenosti s falešnými recenzemi od konkurence? Znáte nějaké další způsoby jak se takovým ohlasům bránit?

17 thoughts on “Braňte se proti negativním recenzím od konkurence na Heureka.cz

  1. Jan napsal:

    Sa divim, ze heureka dovoli hodnotit ludom, co nenakupili. To snad nemyslia vazne!

  2. Michal Franěk napsal:

    Jane, možnost hodnocení uživateli, kteří prokazatelně ne e-shopu nenakoupili je poměrně běžná. Heuréka není jediný vyhledávač, který to umožňuje. O tom, jestli je to dobře, nebo špatně se dají vést sáhodlouhé diskuse. Na jednu stranu to otvírá možnost pro falešné recenze od konkurence, na druhou stranu to umožní ohlasy od lidí, kteří s obchodem do styku přišli a mají s ním zkušenosti, ačkoli objednávku neudělali.

    Ve článku jsme chtěli upozornit na fakt, že Heuréka nyní nabízí možnost se těmto reakcím vyhnout. Záleží na volbě konkrétního obchodníka. Heuréce bych v tomto ohledu tedy nic nevyčítal :)

  3. radek napsal:

    Já pokud hledám nějakou fakt dobrou cenu, tak hledám na více místech a v poslední době jsem si oblíbil srovnavač http://www.hyperzbozi.cz

  4. David Konrad napsal:

    No ja bych toho mel spoustu.
    At jiz budeme hovorit o srovnavani zbozi, kde doslova okradaji zakazniky.
    Deje se to asi takto.
    Zakaznik hleda urcite zbozi. Napise ho na Heureku.cz a dozvi se, ze je toto zbozi k mani v napr. 16ti obchodech a pod nim jsou samozrejme odkazy na tyto obchody. Bohuzel tyto odkazi Zakaznika zavedou na jine zbozi, zbozi jine barvy atd. Ale heureka to uz uctuje jako proklik i kdyz jejich server toto zbozi nesprávne sparoval.

  5. Michal Franěk napsal:

    Davide, díky za připomínky. Zkuste je prosím směřovat přímo na Heureku. Také si nimi máme zkušenosti, kdy nedobře párují produkty ke kategoriím a podobně, ale většinou na naše připomínky reagují velmi vstřícně a snaží se je řešit. S tím, co popisujete jsem se osobně nesetkal.
    Musí se samozřejmě počítat s tím, že Heureka chce na svých službách vydělat. Souhlasím ale s tím, že je třeba, aby to dělali slušně.

  6. Gabina napsal:

    Příjde mi, že Heureka svým uživatelům, kteří upozorní na tuto špatnost nijak nevychází vstříc :(
    Spíše takové jedince podporuje. Recenze mají popisovat jak proběhl obchod, popř. jestli je zboží v pořádku, což v některých recenzích je jasně vidět, že je napsána s úmyslem poškodit.
    Tato služba není dokonalá, protože v dnešní době má kde kdo PC v práci s internetem, mobil nebo mobily s internetem, doma PC s internetem a to už máte možnost napsat min. 3x špatné hodnocení…
    Je pravda, že pokud máte už službu ověřeno zákazníky je tato pravděpodobnost malá, ale co eshopy co jim tato služba nejde z technických důvodu zprovoznit???
    Májí holt smůlu a s tím Heureka nic nedělá a pochybuji že chce udělat….Zřejmě jim nejde o spokojenost svých uživatelů :(, kteří je je prakticky živí prokliky apod.
    Z naší strany neskutečná nespokojenost. Pokud už problém je přehazují si Vás z meilu na meil, no katastrofa…
    Položte otázku: Proč Heuréka neumožní napsat taky veřejně na svém portálu svým uživatelům hodnocení (recenzi) na své služby? 100% by tím své služby a přístup ke svým uživatelům změnili.

  7. Lentica.cz napsal:

    Zdravíme,

    bohužel s nepěknými komentářemi od konkurence jsme se již rovněž setkali. Komentovali nás pod stejnými přezdívkami a totožným textem na heuréce i na zboží.cz

    Bohužel my jako e-shop se nemůžeme vůči těmto nepříjemným komentářům ani bránit. Napsat reakci ? Ok, ale to snad ani nepomůže.

    Nevíte někdo jak se dá s takovými “ podvodníky“ kteří chtějí jen uškodit vypořádat? Nechceme přijít o klienty pouze kvůli podlým recenzím.

    Předem vřele děkujeme za jakoukoliv odpověď.

    S pozdravem

    Lentica

  8. Dobrý den, chtěla bych upozornit,že jsem se stala obětí klamných recenzí na svých dvou e-shopech amalka-dtskyraj.eu a krokodylek-tu.cz , kde neustále můj bývylý partner píše klamné a lživé recenze a i přesto,že jsem vše nahlásila na Polici ČR minulý rok v srpnu,nic se neděje. Recenze si píše směle dál a heureka??? ta mi řekla,že je vše v pořádku,že si máme aktivovat službu ověřeno zákazníky,jenže můj web neumí zadávat EAN kódy a tudíž neumím a nevím,jak službu zprovoznit :-((( jsem už úplně zoufalá a pokud mi někdo umí poradit nebo mi snad službu zprovoznit,ráda za to zaplatím… nevím,co dál…. v mém odvětví spousta maminek čte recenze a často se stane,že zruší objednávku díky recenzi …poraďte mi prosím někdo,co s tím s pozdravem Janďourková

    1. Michal Franěk napsal:

      Paní Janďourková, to, že váš e-shop neumí EAN kódy by neměl být problém, který brání ve zprovoznějí Heuréka Ověřeno zákazníky. Poraďte se s dodavatelem vašeho řešení, ti vám určitě rádi poradí. V současnosti by měl být každý e-shop připraven na to, že jeho zákazníci toto napojení na Heuréku budou chtít, takže v tom nevidím problém.

  9. Aleš napsal:

    V prvni řade by mělo zaznít, na kom vydelává heureka.cz Peníze jsou od provozovatelů jednotlivých eshopu ne od nakupujících. Chápu, že heureka se chce tvářit navenek jako nejlepší kámoš s nakupujícím.

  10. pisoár napsal:

    Heureka je nespolehliva, neduveryhodna a jeji ukazatele kvality jsou snadno zmanipulovatelne konkurenty, nechapu, ze v dnesni dobe neumi vymyslet nic lepsiho :)

  11. Vladimír napsal:

    Nemám takovou zkušenost. Máme e-shop http://www.bombastus.cz a s Heurékou jsme spokojeni. Admini jsou kompetentní, když nám dá zákazník negativní recenzi a my se s ním dohodneme, on pošle odvolání recenze a Heuréka recenzi vymaže. Je to spolehlivý systém, neumím si představit, že by konkurence za účelem poškození jiného e-shopu utrácela peníze za objednávky, jen aby mohla psát negativní recenze. Jinak než při objednání se recenze napsat nedá. Pěkný den.

    1. Petr napsal:

      Dobrý den, problémem není to utrácení peněz za objednávku, protože on konkurent využije svého zákonného práva zboží ve 14-ti denní lhůtě vrátit. Čili Vás poškodí vícekrát, (práce s odbavením zásilky plus obalový materiál, cena za poštovné, které mu musí dodavatel uhradit a následně ještě to špatné hodnocení). Jeho ztráta je „jen poštovné, které musí uhradit pro vrácení zboží zpět. I Vám pěkný den

  12. Elis napsal:

    Tak uběhl rok,co jsem zde psala,jak heureka je špatná,co se týše recenzí. Vše je jen otázka bussinesu.. Firma,která platí nejvíce za prokliky a je dostatečnš veliká,tak dokonce dojde ke stažení negativních komentářů,aby jste tam stále nakupovali. Takže služba ověženo zákazníky je nespolehlivá a nepravdivá-vše se dá zmanipulovat. Sama jsem to zažila v negativním směru

    1. Michal Franěk napsal:

      O nezávislosti Heuréky panují pochybnosti. Některé e-shopy včele s Alza.cz se od Heuréky otevřeně distancovaly (viz: http://www.bezheureky.cz/). Ovšem pro jiné je Heuréka jedním ze stěžejních kanálů. Co víme od našich klientů, funguje jim celkem dobře a nemají s ní zásadní negativní zkušenosti. Záleží velmi na sortimentu, velikosti e-shopu a také asi na štěstí.

  13. Radek Jeziorský napsal:

    Dobry den,
    tema negativnich recenzi v dnešni době je už mimo misu. Aktualni problem na Heurece jsou přiliš pozitivni recenze (falešne recenze). …
    Zaměstnanec dane firmy si zaklada stale nove emaily a děla ,,fiktivni“ odjednavky , nakupy v danem e-shopu, ktere samozrejme realně nikdy neproběhnou. Za 10 dnu přijde danemu zaměstnanci dotaznik od Heureky . Ten vyplni velmi kladně (na 100%) a pokažde trochu jinak, aby byl eshop nenapadny.
    Některe e-shopy si takhle dělaji klidně 5-10 vybornych recenzi denně .
    Takže nepoctive, okradajici a ruzně podvadějici shopy maji krasne hodnoceni, protože to realne negativni hodnoceni se v tom počtu supervychvalujicich ztrati..
    Takže tyto recenze , ktere si muzou delat obchody samy, jsou pro mě bezvyznamne.

    1. Michal Franěk napsal:

      Souhlasím s vámi, že falešné recenze jsou problém – nehledě na to, jestli jsou pozitivní nebo negativní. Je v zájmu Heuréky je se takovým recenzím bránit a snaží se. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že některé moje recenze na obchodech, které běží na Shopiu, byly Heurékou odebrány jako „zaujaté“. Podotýkám, že se jednalo o reálné objednávky – rádi nakupujeme na našich e-shopech :)

      Jejich zdůvodnění bylo: „Recenze byla smazána z důvodu porušení obchodních podmínek. Recenzi nesmí psát uživatelé jakýmkoliv způsobem spříznění s daným obchodem.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Name *