je to tady, Shopiu je letos pět let. Pět je první kulaté výročí. A kulaté výročí by se nemělo odbýt jen nějakou rychlou gratulací, chtělo by to nějaký pěkný dárek. Naštěstí jeden takový máme – Nový (responsivní) kabátek spolu se spoustou dalších změn, které Shopiu pomohou lépe prodávat. To ho totiž baví ze všeho nejvíce.
Nový kabátek vám představíme na počátku příštího týdne přímo na ukázkové verzi e-shopu: demo.www.shopio.cz spolu s dalšími úpravami a změnami.
Užijte si víkend a když si vzpomenete, připijte Shopiu na zdraví.
Školení od Honzy Tichého z Medio nebylo moje první školení týkající se Google Analytics. To první jsem ovšem absolvoval asi před pěti lety a to je v internetovém světě poměrně vzdálená historie. S Honzou se už nějaký čas známe. Dopředu jsem tedy věděl, že GA rozumí tak jako málokdo a navíc to dokáže dobře vysvětlit nám, kteří takoví machři nejsme. Na školení jsem proto vyrazil s tím, že si ověřím, jestli Google Analytics používám správně a dozvím se jak využívat více možností možností, které mi tento neustále zlepšovaný nástroj nabízí…
A Honza splnil mé očekávání. Jeho způsob prezentace je velmi uvolněný, přirozený, takže si vlastně ani nepřijdete jako na „školení“, ale spíše na přátelském posezení s kolegy. Honza ale v tomto přátelském duchu dokáže v rámci jednodenního školení probrat poměrně obsáhlý nástroj velmi podrobně. Celé školení prokládá užitečnými tipy a příklady řešení problémů, se kterými se uživatel GA může setkávat. Jako příklad uvedu riziko nesprávného nastavení měření webu v rámci účtů a profilů. Fakt, že není dobré spojovat pod jedním účtem více samostatných webů, se ukázal jako nový pro poměrně dost účastníků školení. Velkou část školení pak Honza věnoval analýze konverzí a atribucí, což je nutnost pro vyhodnocování kampaní a výkonu komerčních webů, zejména e-shopů a je potřeba ji dělat správně.
Přestože jsem se ve většině probírané „látky“ celkem orientoval, považuji toto školení za velmi přínosné. Srovnal jsem si v hlavě některé pojmy, dozvěděl se řadu nových tipů a odnesl si spoustu nápadů.
V bodech vypíchnu pár zajímavých tipů:
Používejte filtry v rámci profilů. Jejich správné nastavení vám dokáže připravit reálnější data pro budoucí práci.
Filtrované profily se dají dobře využít pro zpřístupnění statistik pouze určité části vašeho webu (např. vašim affiliate partnerům).
Tagujme co jde. Každý externí odkaz my měl být označen pomocí UTM (utm_source , utm_medium, utm_campaign, …).
Nastavme si měřící kód Universal Analytics už nyní a sbírejme data pro budoucí využití.
Limit 25 účtů na jeden e-mail se dá řešit tak, že si účet založím jinde a předám si administrátorská práva.
Používejme upravený kód, který (mimo jiné) rozpozná české vyhledávače.
Honzovo školení mohu rozhodně doporučit každému, kdo to s Google Analytics myslí vážně, zejména pak všem provozovatelům e-shopů a komerčních webů.
Bonus pro naše klienty
S Mediem jsme pro naše klienty domluvili 20% slevu na všechna školeníMedio Akademie. Provozujete-li e-shop na Shopiu máte o školení zájem, napište nám a dozvíte se jak slevu zajistit. Neprovozujete-li, začněte :)
Shopio se v zimním semestru 2012/13 účastnilo výuky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Konkrétně v rámci předmětu 4IT325 – Podnikání a obchodování na Internetu.
Čtyřčlenné týmy studentů měly k dispozici nejnovější verzi Shopia, kde si vyzkoušeli nastavení a naplnění e-shopu všemi potřebnými daty – produkty, obsahovými stránkami a dalšími. Důležitou částí bylo nastavení měření návštěvnosti a sledování objednávek přes Google Analytics. Nastavení napojení na GA je zahrnuto v základní verzi Shopia a z uživatelského hlediska je velmi jednoduché na nastavení.
Když byl e-shop připraven pro nakupování, vytvářeli studenti fiktivní objednávky a zkoumali, co vše mohou o návštěvnících zjistit pomocí Google Analytics. Využití Shopia bylo studenty i vyučujícími hodnoceno jako velmi úspěšné.
„Systém Shopio poskytuje studentům našeho kurzu možnost si prakticky vyzkoušet poznatky získané v rámci přednášené problematiky. Studenti se v prvé řadě dozví širší teoretické principy a modely podnikání a obchodování na Internetu, a dále se podrobněji seznámí s různými odvětvími internetového trhu. Posléze s využitím systému Shopio aplikují poznatky v rámci založení konkrétního elektronického obchodu a související případové studie. Během minulého semestru vznikla široká škála projektů, mezi nimi například obchod s originálními ping-pongovými p (Pokračování textu…)
Od prvního listopadu necháváme naše drsné tváře zarůstat něčím výjimečným. Něčím, co v sobě spojuje eleganci dávných věků, jemnost gentlemanů a dobrosrdečnost východoněmeckých turistů – elegantním knírkem.
Mnozí se budou ptát proč, mnozí budou znát Movember. I náš tým (tedy ta část, které to prošlo doma) se letos rozhodl přidat k této lehce provokativní, ale bohulibé aktivitě a získat nějaké prostředky pro Nadační fond MUŽI PROTI RAKOVINĚ. Přidejte se k nám – knírkem či příspěvkem :{
Náš klient Pavel Světlík z internetového obchodu Léky na internetu (dále jako LNI.cz) se s námi podělil o zajímavá čísla týkající se změn v objednávkách po zavedení služby České pošty Balík Na poštu. Srovnáváme data za poměrně krátké období (březen a květen), musíme je tedy brát s rezervou. Věříme, že i tak bude tento článek přínosem pro všechny, kteří zavedení služby Balík Na poštu zvažují.
Porovnání objednávek realizovaných v období březen 2012 a květen 2012 po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky na LNI.CZ
Po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky došlo k nárůstu celkového počtu objednávek o 6 % a průměrná cena objednávky se zvýšila o 8% v daném období. Aktualizováno: Tato čísla však nemusí přímo souviset s implementací služby, jak upozorňuje Martin Snížek v komentáři níže.
Počet objednávek expedovaných prostřednictvím České pošty narostl o 13% na úkor objednávek expedovaných přepravní službou GLS (o 3,40 % méně) a osobních odběrů.
Možné důvody:
Výsledkem dříve provedeného průzkumu bylo zjištění, že zákazníci využívající služeb České pošty ve většině případů nakonec vyzvedávají zásilku na poště a obchodní balík jim není z nějakého důvodu doručen. Je možné, že právě proto volí raději službu Balík Na poštu.
Pro mnoho zákazníků, kteří řeší choulostivé zdravotní problémy, o kterých se nechtějí zmiňovat svým blízkým, je možnost vyzvedávat si zásilku na pobočce pošty výhodou.
Porovnání všech objednávek realizovaných před a po zavedení služby České Pošty Balík Do ruky a Balík Na poštu na LNI.CZ
Nárůst počtu objednávek expedovaných českou poštou
Zákazníci více využívají službu Balík Na poštu oproti Balík Do ruky
Výhody služby Balík Na Poštu:
nižší cena (jen o 10,-Kč)
možnost vyzvednout si zásilku i na jiné poště než v bydlišti
informace zasláním SMS o expedici a termínu doručení
Způsob platby
Jak ukazuje graf porovnání způsobu platby, zákazníci po zavedení služby Balík Do ruky a Balík Na poštu upřednostňují platbu pomocí platební karty (platba on-line nebo platba na účet předem) z důvodu nižších nákladů za poštovné.
Cena za dobírku = 36,-Kč
Cena za přepravu GLS nebo Balík Na poštu = 93,- Kč
Cena za přepravu Balík Do ruky = 103,- Kč
Registrace nových zákazníků
Zavedení služby Balík Do ruky a Balík Na poštu znamenalo více objednávek provedených registrovanými zákazníky. Sledované období je však velmi krátké a těžko soudit, zda zavedení služby bude mít vliv na skladbu zákazníků a bude nakupovat více registrovaných zákazníků
Další informace:
Služba Balík na Poštu byla na internetovém obchodě lekynainternetu.cz zavedena v dubnu 2012.
Více informací o dopravách a platbách LNI.cz můžete nalézt přímo na jejich stránkách.
Závěr
Z takto krátkého výzkumu nelze dělat jednoznačné závěry. Zdá se však, že pro internetovou lékárnu Léky na internetu bylo zavedení služby Balík Na poštu krok správným směrem.
Máte dotazy nebo další zkušenosti se zavedením této služby? Podělte se o ně s námi v komentářích.
O tom, že v přístupech na webové stránky převálcují mobilní zařízení ta nemobilní, není pochyb. Otázkou je kdy se tak stane… a pak kdy se tak stane v České republice. Západní svět to očekává někdy v roce 2014, my můžeme být pozadu tak dva a více roků. Spíše než na vybavenosti uživatelů použitelnými mobily a tablety, to závisí na datových limitech a cenách našich mobilních operátorů, které zatím k masivnímu využívání přístupu k internetu příliš nevybízejí. Každopádně je třeba při návrhu současných stránek s mobilními přístupy počítat a jako nejlepší cesta se jeví tzv. responsive webdesign – tedy zobrazení jednotného obsahu optimálně pro zařízení, na kterém ho prohlížíte.
A protože v brzké době plánujeme zásadní redesign standardních šablon pro Shopio, rozhodl jsem se navštívit školení Responsive webdesing, které v rámci Medio Akademie pořádá Honza Sládek. Ten se responsivním designem zabývá od té doby, co tento termín prosákl do české kotliny.
Na školení jsem šel s očekáváním, že se dozvím něco více, než mi dala kniha Responsive webdesign od Ethana Marcotte. Zejména mě zajímaly praktické otázky aplikace responsivního webdesignu…
…a to se také stalo.
V přibližně šesti hodinách Honza zvládl v rychlosti ukázat předělání stránky Medio Akademie do responsivního designu, odpovědět na otázky všech přítomných, dát řadu užitečných tipů z praxe a diskutovat s námi o všem možném co se responsivního webdesignu týká. Sada zajímavých odkazů a připravená šablona byly už jen sympatické třešničky na dortu.
Kromě informačního přínosu školení bych chtěl ocenit i jeho didaktické zvládnutí. Ospalé posluchače donutil hned v úvodu k přemýšlení a vzájemné diskusi, školení po přibližně hodinových blocích přerušoval na krátkou přestávku a neustále přednášku zpestřoval zajímavými otázkami či příklady z praxe. Po krátké chvíli se tak z ospalých posluchačů stali aktivní diskutující…
Když se ukázalo, že oproti předchozímu školení plnému aktivních kodérů se zde vyskytují spíše manažeři, vysloužilí kodéři a grafici, dokázal Honza plynule přejít od praktických ukázek kódu k otázkám týkajícím se komunikace s klienty, organizaci práce mezi grafiky a kodéry apod., což bylo pro většinu z nás daleko přínosnější.
Přemýšlel jsem, co bych mohl Honzovi vytknout, abych ho konstruktivní kritikou posunul dále, ale nic mě nenapadlo. Jedinou komplikací tak byla průvanem bouchající okna v přednáškové místnosti – jediná obrana proti horku, které ten den panovalo.
Toto školení tedy doporučuji všem, kteří se točí kolem tvorby webových stránek. Domnívám se, za krátký čas bude responsivní webdesign samozřejmostí na všech kvalitních webech.
Vzhledem k tomu, že část BP už mám napsanou, tak pro mě teoretický úvod byl spíše opakováním a utvrzením mého pohledu na CI.
Další části už pro mě byly mnohem zajímavější. Láďa Prskavec nás od úplného začátku provedl instalací a nastavením Jenkinse. Jako dobrý nápad hodnotím dopředu připravený a nadistribuovaný image linuxu pro Vagrant. Poté jsme se učili ovládat Jenkins jak přes webové rozhraní, tak i z příkazové řádky.
Další část byla věnována nástrojům pro Continuous Inspection (nástroje na generování API dokumentace, kontrolu kvality kódu v PHP, …).
Na závěr jsme si každý všechno vyzkoušeli při nastavení Jenkinse pro ukázkovou aplikaci.
Jako jediný zápor bych uvedl chybějící „workshopovou“ část, kdy by si každý vyzkoušel nastavení Jenkinse pro svůj projekt (ale do příštího školení to prý doplní).
U tohoto školení jsem si jistý, že se nestane, že bych implementaci odkládal „až bude čas“. Bakalářku musím totiž odevzdat do května a součástí je mj. „Praktická implementace CI platformy v malé firmě“ :-)
Všichni z w3w.cz, kteří tvoříme Shopio, přejeme našim klientům, přátelům, partnerům a všem lidem dobré vůle klidné a spokojené prožití Vánočních svátků a šťastný vstup do roku 2012.
Baví-li vás statistiky, chcete-li lépe poznat návštěvníky vašeho e-shopu a jejich chování nebo přilákat nové zákazníky, určitě vám mohu doporučit školení Dobrého webu na Google Analytics, které vede lektor Pavel Jašek.
Google Analytics jako komplexní a bezplatný nástroj pro měření nejrůznějších statistik návštěvnosti vašeho e-shopu je výborná věc, ale statistická data sama o sobě nestačí. Je potřeba se v nich vyznat, správně interpretovat výsledky a především na základě těchto výsledků vylepšit svůj e-shop.
Vyčerpávající (jak téma, tak i účastníky, protože deklarovaných osm hodin na školení nestačilo) celodenní školení vás provede všemi podstatnými možnostmi tohoto analytického nástroje. Na úvod se seznámíte s používanou terminologií a základy Google Analytics. Pro zkušenější uživatele pak začíná být školení zajímavé v další části, která se podrobně věnuje analýze návštěvníků a jejich chování na vašem webu. Stranou nezůstanou ani zdroje návštěvnosti (odkud uživatelé na váš web přicházejí např. z vyhledávačů, newsletterů, reklamních kampaní) a jejich analýza nebo možnosti nastavení a vizualizace cílů (např. proklikání na cílovou stránku – dokončená objednávka, přihlášení newsletteru).
Máte-li v plánu pro svůj web spouštět reklamní kampaně, další část školení je určena právě vám a naučí vás, jak kampaně správně vyhodnocovat a na základě výsledků optimalizovat náklady. Zajímají-li vás pouze vybrané skupiny návštěvníků např. registrovaní nebo naopak neregistrovaní zákazníci, školení vás seznámí i s možnostmi segmentace návštěvníků. Díky segmentaci můžete zjistit zajímavé výsledky a vztahy, které by se jinak v průměrných hodnotách všech návštěvníků ztratily.
Google Analytics vám také umožňuje vytváření vlastních reportů přesně podle vašich představ, které si můžete nechat i zasílat např. na e-mail. I to se na školení naučíte. V rámci školení samozřejmě nechybí ani část věnovaná e-commerce a statistikám určeným speciálně pro e-shopy.
V průběhu školení se s nástrojem Google Analytics detailně seznámíte. Na živo si ho osaháte. Objevíte mnoho z jeho nepřeberného množství možností. Naučíte se, jak si vše správně nastavit.
Na základě poznatků ze školení jsme pro všechny provozovatele e-shopů vybrali několik doporučení a poznámek:
Věc, která mnohé dokáže zaskočit. Google Analytics nerozlišuje českou měnu, ale částky ve statistikách jsou v českých korunách (přesněji ve měně, ve které data vkládáte), i když jsou zde standardně zobrazeny dolary. Částky se nijak nepřepočítávají.
Zajímá-li vás statistika přístupů z českých zbožových vyhledávačů (např. Heureka.cz, Zbozi.cz), musíte si jejich měření nastavit v měřícím kódu sami, Google Analytics je standardně nerozlišuje. Nejjednodušší je použít upravený měřící kód od H1.cz, který české vyhledávače do měřícího kódu přidává. Pro manuální nastavení stačí do měřícího kódu přidat následující řádky (příklad je uveden pro nejnovější asynchronní měřící kód), které zajistí identifikaci vybraného vyhledávače a hledaných klíčových slov:
Google Analytics je možné díky veřejnému API integrovat i do vašich stávajících systémů a mít tak zajímavé statistiky vždy na očích.
Zajímá-li vás, na které odkazy např. na úvodní stránce vašeho e-shopu návštěvníci nejvíce klikají (resp. na které stránky přecházejí), podívejte se na Obsah > Analýza na stránce. Google Analytics umí všechny prokliky pěkně vizualizovat přímo nad aktuální stránkou a zároveň můžete procházet celý váš web.
Shopio samozřejmě Google Analytics podporuje. Jak nastavit Google Analytics je detailně popsáno v článku Jak správně nastavit Google Analytics na Shopiu. Pokud Google Analitics ještě nepoužíváte, určitě si jej nastavte a nezapomeňte si aktivovat podporu pro e-commerce.
Staráte-li se o analýzy statistik a reklamu sami, určitě vám toto školení mohu doporučit. Na své si zde přijdou jak úplní začátečníci, tak i lidé, kteří s Google Analytics aktivně pracují. Protože Google Analytics nabízí tolik možností, že každý určitě při tomto školení objeví nějakou novou užitečnou funkcionalitu.
Upozornění na závěr: Strávit nad statistikami celé hodiny, není vůbec žádný problém.
Aby se vám náš web co nejlépe používal, využíváme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory, uložené ve vašem prohlížeči). Pomáhají nám hlavně v analýzách, které používáme k dalšímu zlepšování webu a díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu.
Potřebujeme ale váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a slibujeme, že k vašim datům budeme chovat zodpovědně.
Aby se vám náš web co nejlépe používal, využíváme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory, uložené ve vašem prohlížeči). Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám například i v analýzách, které používáme k dalšímu zlepšování webu.
Potřebujeme ale váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a slibujeme, že k vašim datům budeme chovat zodpovědně.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu i našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně a anonymně, takže nejsme schopni identifikovat konkrétní uživatele našeho webu.
Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích stran.
Technické cookies umožňují váš průchod nákupním košíkem, porovnávání produktů a další nezbytné funkce.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.