Shopio Weblog

Shopio se přestěhovalo

Drazí klienti, přátelé a kamarádi,

rádi bychom vás informovali o změně našich kanceláří, která se odehrála o tomto víkendu (31.5. – 1.6. 2014).

Jeremenkova 9, nové kanceláře w3w

Od pondělka již nás naleznete na nové adrese:

w3w, s.r.o.
Jeremenkova 9/411
Praha 4, 147 00

Nestěhovali jsme se daleko – jen o pár set metrů níže blíže k Dvorcům – na hlavní ulici Jeremenkovu. Najdete nás v druhém patře žlutobílého domu naproti koupelnovému studiu Ptáček.

Pokud byste nás v našich kancelářích chtěli navštívit, rádi vás uvidíme.

Co přináší Shopio 1.3?

Po několika měsících vývoje vychází Shopio v nové verzi 1.3, která přináší řadu nových nebo aktualizovaných funkcí a čerpá ze zkušeností a zpětné vazby od našich klientů. Verze je již nasazena na našem ukázkovém e-shopu, takže si ji můžete vyzkoušet v akci.

Jaké hlavní novinky vás této verzi čekají?

Šablona

Nová verze přináší novou responzivní šablonu optimalizovanou pro mobilní zařízení a zároveň umožňuje využít plný potenciál moderních prohlížečů a novinek v HTML5, které zpříjemní uživatelům práci např. při vyplňování formulářů. Šablona byla vytvořena tak, aby šla jednodušeji a tedy levněji přizpůsobit klientským designům.

Pohoda

Shopio umožňuje širší integraci s ERP systémem Stormware Pohoda. Můžete synchronizovat produkty a stavy zásob, přijaté objednávky, faktury nebo adresář zákazníků mezi Shopio a Pohodou. Pokud v Pohodě evidujete navíc např. kategorie, související zboží a obrázky, můžete okamžitě začít svoje produkty prodávat online. Případně přizpůsobíme chování tak, aby Vám vyhovovalo. Pokud máte jiný informační systém, nemějte obavy

– Shopio umíme naučit komunikovat s i s jinými informačními systémy.

Vodoznaky

Vaše unikátní, pracně nafocené fotografie jsou v bezpečí. Shopio se naučilo vkládat přes fotografie vodoznak – průsvitný obrázek, díky kterému vám fotky nikdo neukradne. Na požádání umíme také zabránit zobrazování fotografií z vašeho e-shopu na jiných stránkách (tzv. hotlinking).

Vylepšené XML feedy pro zboží

Aktualizovaná podpora exportu produktů pro zbožové vyhledávače Zboží.cz a Heuréku umožní zákazníkům snáze vyhledat vaše zboží a navštívit váš e-shop. Nově jsou podporovány např. tzv. kategorie Heuréky, které pomohou při párování vašich kategorií na e-shopu s kategoriemi na Heuréce. Feedy lze generovat v reálném čase, takže jsou vždy aktuální. Navíc je lze ochránit heslem před zneužitím konkurencí. V případě zájmu lze zbožový feed rozšířit o dostupnostní feed a napojení na Heuréka Košík. Podporován je i export produktů pro Google Nákupy. Díky novému způsobu generování fungují bez problému i pro desetitisíce položek – nemusíte se bát, že Shopio nebude stačit vašemu růstu. Na větší nárust položek je připravena i dynamická mapa webu pro vyhledavače (sitemap.xml).

Chytřejší vyhledávání

Vylepšeno bylo vyhledávání produktů i našeptávač. Pokud nejsou na hledanou frázi nalezeny žádné výsledky tak e-shop nabídne takové zboží, které se alespoň částečně s hledanou frází shoduje.

Pro e-shopy s velkou návštěvností, kde běžné hledání přestává dostačovat existuje řešení v podobě “Hledání na míru”, které funguje podobně jako Google a je schopné obsloužit i několik tisíc návštěvníků za den.

Dynamická správa obsahu

Nová verze umožňuje snadno upravit libovolný text na stránce včetně vlastních uživatelských překladů v případě jazykových verzí.

Přepracovaná platební brána

Brána pro platby kartou umožňuje opakovat placení, pokud se platba nezdaří. Zákazník tak může zkusit například jinou platební kartu, pokud má na jedné přečerpaný denní limit, nebo pokud se splete při zadávání údajů.

Možnost uživatelských CSS úprav

Pokud rozumíte CSS, máte přímo v administraci možnost upravit si stylování jednotlivých prvků. Drobnosti jako změna barvy nebo velikosti písma konkrétního prvku jsou tedy otázkou chvilky.

Další nové funkce v bodech:

  • Historie změn stavů objednávky. Je možné zobrazit kdo a kdy změnil stav objednávky. To využijete především, pokud spravujete eshop ve více lidech. U poznámek administrátorů je zobrazeno i přesné datum i čas vytvoření.
  • I neregistrovaný zákazník má možnost vidět aktuální stav svých objednávek. Postačí jen odkaz uvedený v potvrzovacím e-mailu.
  • Kromě souvisejících produktů (např. náhradní díly, nebo doplňky) je možné definovat i alternativní produkty (např. podobné dražší nebo levnější výrobky).
  • Možnost spravovat EAN kódy u produktů a variant a jejich promítnutí do zbožových vyhledávačů.
  • Možnost určit pobočku pro osobní odběr pro Zboží.cz dle dostupnosti produktu.
  • Datum dodání produktu nebo varianty. Pokud produkt není skladem, tak se zobrazí, kdy bude k dispozici. Informace je také promítnuta do zbožových vyhledávačů.
  • Drobné úpravy administrace, které vedou k lepší přehlednosti. Kromě rozdělení sekcí a seskupení formulářových polí administrátory potěší vylepšené vyhledávání.
  • Možnost vybrat výchozí řazení produktů (pro neparametrické vyhledávání)
  • Možnost změnit logo obchodu přímo z administrace.
  • Snadnější práce se stromem kategorií. Vybranou kategorii lze posunout před či za jinou kategorii včetně všech jejích potomků.
  • Úprava ochrany proti spamu.
  • Uprava práce s atributy “Akce, Novinky, Výprodej” + doplnění atributu “Doporučujeme”. Nyní se chovají jako standardní kategorie a je možné s nimi v rámci menu libovolně pracovat.
  • Vylepšení metadat pro Facebook.
  • Optimalizace rychlosti.
  • Řada oprav drobných chyb a nedostatků.

Věříme, že se vám nová verze Shopia bude líbit. Budeme rádi za vaše postřehy či připomínky.

Pěkné prázdniny!

Shopiu je pět!

Drazí klienti, přátelé a kamarádi,

je to tady, Shopiu je letos pět let. Pět je první kulaté výročí. A kulaté výročí by se nemělo odbýt jen nějakou rychlou gratulací, chtělo by to nějaký pěkný dárek. Naštěstí jeden takový máme – Nový (responsivní) kabátek spolu se spoustou dalších změn, které Shopiu pomohou lépe prodávat. To ho totiž baví ze všeho nejvíce.

Nový kabátek vám představíme na počátku příštího týdne přímo na ukázkové verzi e-shopu: demo.www.shopio.cz spolu s dalšími úpravami a změnami.

Užijte si víkend a když si vzpomenete, připijte Shopiu na zdraví.

Školení Google Analytics od Medio Akademie

Školení od Honzy Tichého z Medio nebylo moje první školení týkající se Google Analytics. To první jsem ovšem absolvoval asi před pěti lety a to je v internetovém světě poměrně vzdálená historie. S Honzou se už nějaký čas známe. Dopředu jsem tedy věděl, že GA rozumí tak jako málokdo a navíc to dokáže dobře vysvětlit nám, kteří takoví machři nejsme. Na školení jsem proto vyrazil s tím, že si ověřím, jestli Google Analytics používám správně a dozvím se jak využívat více možností možností, které mi tento neustále zlepšovaný nástroj nabízí…

A Honza splnil mé očekávání. Jeho způsob prezentace je velmi uvolněný, přirozený, takže si vlastně ani nepřijdete jako na „školení“, ale spíše na přátelském posezení s kolegy. Honza ale v tomto přátelském duchu dokáže v rámci jednodenního školení probrat poměrně obsáhlý nástroj velmi podrobně. Celé školení prokládá užitečnými tipy a příklady řešení problémů, se kterými se uživatel GA může setkávat. Jako příklad uvedu riziko nesprávného nastavení měření webu v rámci účtů a profilů. Fakt, že není dobré spojovat pod jedním účtem více samostatných webů, se ukázal jako nový pro poměrně dost účastníků školení. Velkou část školení pak Honza věnoval analýze konverzí a atribucí, což je nutnost pro vyhodnocování kampaní a výkonu komerčních webů, zejména e-shopů a je potřeba ji dělat správně.

Přestože jsem se ve většině probírané „látky“ celkem orientoval, považuji toto školení za velmi přínosné. Srovnal jsem si v hlavě některé pojmy, dozvěděl se řadu nových tipů a odnesl si spoustu nápadů.

V bodech vypíchnu pár zajímavých tipů:

  • Používejte filtry v rámci profilů. Jejich správné nastavení vám dokáže připravit reálnější data pro budoucí práci.
  • Filtrované profily se dají dobře využít pro zpřístupnění statistik pouze určité části vašeho webu (např. vašim affiliate partnerům).
  • Tagujme co jde. Každý externí odkaz my měl být označen pomocí UTM (utm_source , utm_medium, utm_campaign, …).
  • Nastavme si měřící kód Universal Analytics už nyní a sbírejme data pro budoucí využití.
  • Limit 25 účtů na jeden e-mail se dá řešit tak, že si účet založím jinde a předám si administrátorská práva.
  • Používejme upravený kód, který (mimo jiné) rozpozná české vyhledávače.

Honzovo školení mohu rozhodně doporučit každému, kdo to s Google Analytics myslí vážně, zejména pak všem provozovatelům e-shopů a komerčních webů.

Bonus pro naše klienty

S Mediem jsme pro naše klienty domluvili 20% slevu na všechna školení Medio Akademie. Provozujete-li e-shop na Shopiu máte o školení zájem, napište nám a dozvíte se jak slevu zajistit. Neprovozujete-li, začněte :)

Shopio na VŠE

Shopio se v zimním semestru 2012/13 účastnilo výuky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Konkrétně v rámci předmětu 4IT325 – Podnikání a obchodování na Internetu.

Čtyřčlenné týmy studentů měly k dispozici nejnovější verzi Shopia, kde si vyzkoušeli nastavení a naplnění e-shopu všemi potřebnými daty – produkty, obsahovými stránkami a dalšími. Důležitou částí bylo nastavení měření návštěvnosti a sledování objednávek přes Google Analytics. Nastavení napojení na GA je zahrnuto v základní verzi Shopia a z uživatelského hlediska je velmi jednoduché na nastavení.

Když byl e-shop připraven pro nakupování, vytvářeli studenti fiktivní objednávky a zkoumali, co vše mohou o návštěvnících zjistit pomocí Google Analytics. Využití Shopia bylo studenty i vyučujícími hodnoceno jako velmi úspěšné.

„Systém Shopio poskytuje studentům našeho kurzu možnost si prakticky vyzkoušet poznatky získané v rámci přednášené problematiky. Studenti se v prvé řadě dozví širší teoretické principy a modely podnikání a obchodování na Internetu, a dále se podrobněji seznámí s různými odvětvími internetového trhu. Posléze s využitím systému Shopio aplikují poznatky v rámci založení konkrétního elektronického obchodu a související případové studie. Během minulého semestru vznikla široká škála projektů, mezi nimi například obchod s originálními ping-pongovými p (Pokračování textu…)

Shopio podporuje Movember

Od prvního listopadu necháváme naše drsné tváře zarůstat něčím výjimečným. Něčím, co v sobě spojuje eleganci dávných věků, jemnost gentlemanů a dobrosrdečnost východoněmeckých turistů – elegantním knírkem.

Mnozí se budou ptát proč, mnozí budou znát Movember. I náš tým (tedy ta část, které to prošlo doma) se letos rozhodl přidat k této lehce provokativní, ale bohulibé aktivitě a získat nějaké prostředky pro Nadační fond MUŽI PROTI RAKOVINĚ. Přidejte se k nám – knírkem či příspěvkem :{

Balík Na poštu v praxi

Náš klient Pavel Světlík z internetového obchodu Léky na internetu (dále jako LNI.cz) se s námi podělil o zajímavá čísla týkající se změn v objednávkách po zavedení služby České pošty Balík Na poštu. Srovnáváme data za poměrně krátké období (březen a květen), musíme je tedy brát s rezervou. Věříme, že i tak bude tento článek přínosem pro všechny, kteří zavedení služby Balík Na poštu zvažují.

Porovnání objednávek realizovaných v období březen 2012 a květen 2012 po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky na LNI.CZ

  • Po zavedení služby Balík Na poštu a Balík Do ruky došlo k nárůstu celkového počtu objednávek o 6 % a průměrná cena objednávky se zvýšila o 8% v daném období.
    Aktualizováno: Tato čísla však nemusí přímo souviset s implementací služby, jak upozorňuje Martin Snížek v komentáři níže.
  • Počet objednávek expedovaných prostřednictvím České pošty narostl o 13% na úkor objednávek expedovaných přepravní službou GLS (o 3,40 % méně) a osobních odběrů.

Možné důvody:

Výsledkem dříve provedeného průzkumu bylo zjištění, že zákazníci využívající služeb České pošty ve většině případů nakonec vyzvedávají zásilku na poště a obchodní balík jim není z nějakého důvodu doručen. Je možné, že právě proto volí raději službu Balík Na poštu.

Pro mnoho zákazníků, kteří řeší choulostivé zdravotní problémy, o kterých se nechtějí zmiňovat svým blízkým, je možnost vyzvedávat si zásilku na pobočce pošty výhodou.

Porovnání všech objednávek realizovaných před a po zavedení služby České Pošty Balík Do ruky a Balík Na poštu na LNI.CZ

Nárůst počtu objednávek expedovaných českou poštou

  • Zákazníci více využívají službu Balík Na poštu oproti Balík Do ruky
  • Výhody služby Balík Na Poštu:
    • nižší cena (jen o 10,-Kč)
    • možnost vyzvednout si zásilku i na jiné poště než v bydlišti
    • informace zasláním SMS o expedici a termínu doručení

Způsob platby

  • Jak ukazuje graf porovnání způsobu platby, zákazníci po zavedení služby Balík Do ruky a Balík Na poštu upřednostňují platbu pomocí platební karty (platba on-line nebo platba na účet předem) z důvodu nižších nákladů za poštovné.
  • Cena za dobírku = 36,-Kč
  • Cena za přepravu GLS nebo Balík Na poštu = 93,- Kč
  • Cena za přepravu Balík Do ruky = 103,- Kč

Registrace nových zákazníků

  • Zavedení služby Balík Do ruky a Balík Na poštu znamenalo více objednávek provedených registrovanými zákazníky. Sledované období je však velmi krátké a těžko soudit, zda zavedení služby bude mít vliv na skladbu zákazníků a bude nakupovat více registrovaných zákazníků

Další informace:

  • Služba Balík na Poštu byla na internetovém obchodě lekynainternetu.cz zavedena v dubnu 2012.
  • Více informací o dopravách a platbách LNI.cz můžete nalézt přímo na jejich stránkách.

Závěr

Z takto krátkého výzkumu nelze dělat jednoznačné závěry. Zdá se však, že pro internetovou lékárnu Léky na internetu bylo zavedení služby Balík Na poštu krok správným směrem.

Máte dotazy nebo další zkušenosti se zavedením této služby? Podělte se o ně s námi v komentářích.

Shopio na školení Responsive webdesign

O tom, že v přístupech na webové stránky převálcují mobilní zařízení ta nemobilní, není pochyb. Otázkou je kdy se tak stane… a pak kdy se tak stane v České republice. Západní svět to očekává někdy v roce 2014, my můžeme být pozadu tak dva a více roků. Spíše než na vybavenosti uživatelů použitelnými mobily a tablety, to závisí na datových limitech a cenách našich mobilních operátorů, které zatím k masivnímu využívání přístupu k internetu příliš nevybízejí. Každopádně je třeba při návrhu současných stránek s mobilními přístupy počítat a jako nejlepší cesta se jeví tzv. responsive webdesign – tedy zobrazení jednotného obsahu optimálně pro zařízení, na kterém ho prohlížíte.

A protože v brzké době plánujeme zásadní redesign standardních šablon pro Shopio, rozhodl jsem se navštívit školení Responsive webdesing, které v rámci Medio Akademie pořádá Honza Sládek. Ten se responsivním designem zabývá od té doby, co tento termín prosákl do české kotliny.

Na školení jsem šel s očekáváním, že se dozvím něco více, než mi dala kniha Responsive webdesign od Ethana Marcotte. Zejména mě zajímaly praktické otázky aplikace responsivního webdesignu…

…a to se také stalo.

V přibližně šesti hodinách Honza zvládl v rychlosti ukázat předělání stránky Medio Akademie do responsivního designu, odpovědět na otázky všech přítomných, dát řadu užitečných tipů z praxe a diskutovat s námi o všem možném co se responsivního webdesignu týká. Sada zajímavých odkazů a připravená šablona byly už jen sympatické třešničky na dortu.

Kromě informačního přínosu školení bych chtěl ocenit i jeho didaktické zvládnutí. Ospalé posluchače donutil hned v úvodu k přemýšlení a vzájemné diskusi, školení po přibližně hodinových blocích přerušoval na krátkou přestávku a neustále přednášku zpestřoval zajímavými otázkami či příklady z praxe. Po krátké chvíli se tak z ospalých posluchačů stali aktivní diskutující…

Když se ukázalo, že oproti předchozímu školení plnému aktivních kodérů se zde vyskytují spíše manažeři, vysloužilí kodéři a grafici, dokázal Honza plynule přejít od praktických ukázek kódu k otázkám týkajícím se komunikace s klienty, organizaci práce mezi grafiky a kodéry apod., což bylo pro většinu z nás daleko přínosnější.

Přemýšlel jsem, co bych mohl Honzovi vytknout, abych ho konstruktivní kritikou posunul dále, ale nic mě nenapadlo. Jedinou komplikací tak byla průvanem bouchající okna v přednáškové místnosti – jediná obrana proti horku, které ten den panovalo.

Toto školení tedy doporučuji všem, kteří se točí kolem tvorby webových stránek. Domnívám se, za krátký čas bude responsivní webdesign samozřejmostí na všech kvalitních webech.