Shopio Weblog

Shopiu jsou 3 roky

Přijde nám to nedávno, když jsme od Nuvia kupovali doménu Shopio a intenzivně začali pracovat na první verzi e-shopu. Ta spatřila světlo světa 21. 6. 2008 a dnes tedy Shopio slaví pěkné 3. narozeniny.

Ve třech letech umí lidské děti chodit, mluvit, některé už jezdí na kole nebo lyžují. Programy ale nejsou děti, vyvíjí se rychleji a nároky na ně jsou daleko vyšší. Pojďme se podívat co za svoje první roky dokázalo Shopio.

  • Pomohlo ke vzniku desítek nových e-shopů. Od malých obchůdků typu Medievum Market či Krasohled Karlštejn až po e-shopy jako jsou Moser, FanshopspartaLéky na internetu či TipNaHit, které denně vyřizují mnoho objednávek.
  • Umí česky, anglicky i slovensky.
  • Naučilo se běhat. A to velmi rychle. Více o tom se brzy zmíníme v samostatném článku. Důležité ale je, že i na standardním hostingu dokáže obsluhovat velké množství požadavků a tím šetří peníze svých majitelů.
  • Umí fakturovat a vést sklad. Když to nestačí, komunikuje s různými účetními či skladovými systémy (Pohoda, Microsoft Navision, Altus Vario, WinShop a další).
  • Je ohebné. Máte-li orginální představu o e-shopu, Shopio se rádo přizpůsobí. Dokáže pohánět specifické e-shopy typu Reneradi.cz či Torad.cz.
  • Umí být interaktivní. Pokud chcete naučíme vaše Shopio filtrovat produkty podle různých parametrů (Westoutlet.cz či Skiguru na Lyželyže.cz), našeptávat výsledky vyhledávání (LNI.cz) a podobně.
  • Získalo i svou první cenu. Za neziskový projekt Skutečný dárek, jsme získali Žihadlo 2010.

Pokud bychom měli vyjmenovávat všechny změny, kterými Shopio od svého zrodu prošlo, bylo by to na několik článků. Shopio vyzkoušelo i pár slepých cest, které jej naučily, že v jednoduchosti je síla. Za svůj tříletý život získalo řadu nových funkcí, ale o některé také přišlo. Byly to funkce, které nebyly příliš využívané a spíše komplikovaly rozvoj a klientské úpravy.

Chtěli bychom poděkovat všem, kteří se na vývoji Shopia podílí a hlavně pak všem našim dosavadním klientům. Bez nich by Shopio nebylo.

Shopiu k jeho třetím narozeninám popřejeme hodně zdaru, hodně chuti do života a rozvoje a hlavně hodně dobrých majitelů. Aby se tito majitelé dobře poznali, k novým licencím Shopia budeme dávat trička Shopio. A na ty, kteří již Shopio mají, rozhodně nezapomeneme. Každý ze stávajících klientů Shopia si tričko rozhodně zaslouží. Stačí si jen vybrat.

Shopio tričko za věrnost

Všem dosavadním majitelům licence Shopio bychom chtěli poděkovat za důvěru fešným Shopio tričkem.

K dispozici máme dvě verze ve velikostech S, M, L. Pokud tedy o tričko máte zájem a jste vlastníkem licence, napište nám na info@www.shopio.cz jakou barevnou variantu (bílá, zelená) a jakou velikost chcete poslat. Připište také adresu, kam chcete triko doručit a pak už jen čekejte. Triko vám do týdne dorazí :)

Komunikace e-shop Shopio a Altus Vario

Na konci loňského roku jsme pro jednoho našeho zákazníka připravovali propojení Shopia s ekonomickým systémem Altus Vario. Samotné Altus Vario neobsahuje vlastní systém, který by umožňoval jednoduše a bezpečně komunikovat s internetovým obchodem tak, jako to má např. Pohoda.

Pokud plánujete napojení Altus Vario na internetový obchod nebo jiný systém pomocí webových služeb, budete odkázáni na aplikace třetích stran (partnerů Altus Vario).

My jsme při realizaci propojení spolupracovali se společností 4profit (certifikovaný partner Altus Vario), která k ekonomickému systému Altus Vario poskytuje potřebné webové služby. Spolupráce se společností 4profit byla naprosto bezproblémová a profesionální. Jestliže uvažujete o propojení ekonomického systému Altus Vario s nějakými dalšími systémy, můžeme vám společnost 4profit jenom doporučit.

PSR: Jednoduchý záznam a předání problému ve Windows 7

Pokud se setkáte s nějakou funkcí, která nefunguje podle vašich představ, může být komplikované popsat, jak k tomu došlo. Detailní popisy a pořizování snímků obrazovky zabere mnoho času a nemusí přesně popsat problém. S operačním systémem Windows 7 se záznam problému významně zjednoduší díky programu Problem steps recorder (psr.exe) nebo česky Záznam postupu při potížích.

Připravili jsme pro vás krátké video, kde je názorně ukázáno, jak se s tímto programem pracuje. Pokud byste měli dotazy k používání tohoto programu, neváhejte se zeptat v komentářích.

Protože si myslíme, že o tomto šikovném programu se mezi uživateli Windows 7 málo ví, rádi bychom ho Microsoftu pomohli trochu zpropagovat :). Vyhlašujeme proto minisoutěž.

První z klientů Shopia, který pomocí PSR nahlásí nějakou chybu, jako poděkování od nás dostane zbrusu nové Shopio tričko.

Skutečný dárek získal cenu Žihadlo 2010

Shopio už přes rok pohání Skutečný dárek – e-shop, na kterém můžete zakoupit speciální dárkové certifikáty a pomoci tak lidem na nejchudších místech naší planety.

Nedávno proběhly úpravy e-shopu, které mají vést k ještě lepším výsledkům, než jakých se podařilo dosáhnout v minulém roce. Spolu s lidmi z Člověka v Tísni jsme na těchto úpravách strávili mnoho hodin práce a o to více nás těší, že se nám podařilo získat ocenění z řad odborníků. Skutečný dárek totiž získal cenu Žihadlo 2010 za nejlepší internetový projekt.

Rádi bychom na tomto místě poděkovali všem, kteří se na vzniku e-shopu a jeho úpravách podíleli. Zejména pak hostingu ToJeOno, který zdarma zajišťuje spolehlivý chod celého e-shopu.

Shopio vyvíjí 100% certifikovaných vývojářů Zend Framework v ČR

Zend Framework logoShopio je vyvíjeno na Zend Frameworku. O technické stránce Shopia psal již dříve jeho hlavní vývojář Jakub Mrozek. A právě on je druhým certifikovaným vývojářem pro Zend Framework v České Republice. Prvním je shodou okolností Martin Hujer, který se na Shopiu také podílí.

V říjnu 2010 se k našim programátorů pyšnícím se ZF certifikátem přidal i Tomáš Fejfar a podělil se o své zkušenosti z testů.

Je nám ctí, že na Shopiu se podílí všichni certifikovaní Zend Framework vývojáři v ČR. Stále jich totiž v naší republice není mnoho :)

Pokud ovládáte Zend Framework a chtěli byste se přidat k Jakubovi, Martinovi a Tomášovi, kontaktujte nás prosím. Sháníme další programátory nejen pro další vývoj Shopia, ale i pro další zajímavé projekty.

Poznámka: Článek byl aktualizován 22.11.2010

Komunikace e-shop Shopio – účetní systém Pohoda

V tomto článku bych rád popsal, jak funguje komunikace mezi e-shopem Shopio a účetním / ekonomickým systémem Pohoda.
Shopio pro komunikaci využívá poměrně nový modul (vydán jaro 2010) Obecný internetový obchod systému Pohoda. Tento modul umožňuje přímo z prostředí ekonomického systému Pohoda aktualizovat informace na e-shopu (např. informace o produktech) a stahovat informace z e-shopu (např. nové objednávky). Komunikace funguje na principu výměny xml souborů mezi ekonomickým systémem a e-shopem.

Jak nastavit komunikaci v ekonomickém systému Pohoda

V prvé řadě je zapotřebí nastavit základní informace o komunikaci. To provedeme v Pohodě v menu nastavení -> Internetové obchody -> Nastavení internetových obchodů.

Zde je důležité nastavit zejména URL adresy e-shopu, se kterými bude Pohoda komunikovat. Jednotlivé XML exporty / importy je možné ještě v Pohodě pomocí XSL transformace upravit. My xslt transformaci používáme např. pro import informací o skladových zásobách, kde si z XML generovaném Pohodou bereme pouze ty části XML, které chceme přenášet do e-shopu. V Pohodě je dobré mít také zapnutou volbu Sledování komunikace (historie). Díky této volbě můžeme sledovat xml soubory, které Pohoda zasílá, což se hodí zejména při nastavování propojení.

Jak spustit komunikaci v Pohodě

Synchronizaci je možné provést pomocí volby Soubor -> Datová komunikace -> Internetové obchodování. Zde je pak na výběr ze dvou možností:

  • Vybrat, s jakým internetovým obchodem se bude komunikovat. Je možné z jedné Pohody vyměňovat data i s více různými internetovými obchody.
  • Vybrat zda budeme odesílat data na internetový obchod nebo stahovat data z internetového obchodu.

V dalších krocích ještě můžeme upřesnit data, která se budou vyměňovat, např. za jaké období, z jakých skladů, atd…
Pohoda zatím pomocí modulu Obecný internetový obchod podporuje pouze manuální synchronizaci. Do budoucna by měla být možnost komunikaci pomocí modulu internetový obchod v Pohodě i zautomatizovat.

Pokud budete mít ohledně možnosti komunikace Shopia s ekonomickým systémem Pohoda jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím.

ShortUrl v Zendu

S rostoucí popularitou twitteru, kde jde o každý znak, roste také poptávka po zkracovačích URL. Algoritmus zkracování URL pomocí jdem.cz jsme nasadili například na oficiální e-shop AC Sparta Praha. Třídu, kterou k tomu využíváme napsal Martin Hujer. Tato třída nedávno prošla základním schvalovacím procesem a byla zařazena do Zend Frameworku verze 1.11.0BETA1 pod názvem Zend_Service_ShortUrl. Součástí vydání jsou také adaptéry pro Jdem.cz a tinyurl.com.

Ještě lepší Skutečný Dárek

Spustili jsme novou verzi obchodu Člověka v Tísni – Skutečný Dárek. Úpravy jsme dělali ve dvou rovinách – jedním cílem zjednodušit objednávkový proces a nákup obecně a druhým bylo přidání možnosti objednání elektronického dárkového certifikátu místo papírového (posílá se e-mailem).

Z hlavní stránky jsme odebrali možnost vytvoření uživatelského účtu / registrace / přihlášení, protože to většina zákazníků nevyužívala a přihlašovací pole zbytečně zaplňovala stránku a komplikovala objednávkový proces.

Hlavička předtím:

Potom:

Kategorie

Poměrně malý počet kategorií nám dovolil dodat jim více prostoru a stylové ikonky z programu Člověka v Tísni Skutečná pomoc:

Předtím:
Potom:

Vylepšili jsme náhled produktu:

  • Přibyl příběh (1) a video (2), jak konkrétní dárek pomahá.
  • U každého produktu je ikonka (3), které ukazuje do jakého programu pomoci patří.

Zjednodušili jsme objednávkový proces

Odebrali jsme některé položky a objednávka se nyní skládá jen ze tří kroků, ne čtyř jako dříve (vynechali jsme rekapitulaci).

Elektronický certifikát

Druhou částí vylepšení byl elektronický certifikát. Zákazník může v košíku zvolit, zda daný certifikát chce darovat někomu formou papíru a nebo může zvolit elektronický s tím, že vyplní e-mail obdarovaného a úvod a závěr certifikátu. Obdarovanému bude certifikát zaslán ihned po jeho uhrazení ve formě personalizovaného PDF s věnováním.

Certifikáty je možné v jedné objednávce kombinovat a je možné zaplatit platební kartou. Ihned po zaplacení jsou certifikáty odeslány obdarovanému.

Společně s Člověkem v Tísni věříme, že tyto úpravy pomohou tomu, aby Skutečný Dárek pomáhal ještě více.