Shopio Weblog

Legislativní požadavky na e-shop II.

V předchozím článku jsme se věnovali úvodním informacím o legislativních požadavcích na e-shop a zaměřili se na obchodní podmínky.

V této části si stručně popíšeme legislativní požadavky na reklamační řád a některé další nutné legislativní informace pro provozování e-shopu.

Každý reklamační řád musí obsahovat minimálně tyto náležitosti:

  • délka záruky
  • záruční podmínky
  • způsob vyřízení reklamace

Délka záruky

Zákonná záruční doba je 24 měsíců, přičemž její platnost běží od data převzetí zboží. Reklamace uplatněné po uplynutí zákonné lhůty nemusí prodávající akceptovat. Je zcela na zvážení prodávajícího, zda tuto lhůtu prodlouží. Pak se reklamace řídí výhradně tímto řádem.

Záruční podmínky

Kupující má dle zákona právo doručenou zásilku odmítnout, je-li poškozená nebo neúplná. V podmínkách sepište způsob, jak může tuto skutečnost kupující oznámit a kam poškozené zboží dopravit, zpravidla zpět na adresu provozovny prodávajícího. Důležité je zároveň vymezit podmínky, za jakých je záruka neplatná. To se odvíjí od charakteru zboží. Často se uvádí specifické podmínky, v kterých je používání výrobků nevhodné. Obvykle se také v reklamačních podmínkách objevuje klauzule, že reklamace je neplatná při poškození vlivem přírodních živlů či vyšší moci.
Obecně platí, že čím podrobněji prodávající popíše podmínky a rizika s ohledem na charakter zboží, čili čím podrobnější záruční podmínky vypracuje, tím jednodušeji se vyřídí případná reklamace.

Způsob vyřízení reklamace

Pokud zboží dodáte v rozporu s kupní smlouvou (výrobek nebude odpovídat objednávce), má prodávající několik možností, jak situaci řešit. Každopádně musíte jednat bez zbytečného odkladu, zákonná lhůta je 30 dnů od data přijetí reklamace. Reklamované zboží lze vyměnit či opravit. Není-li to možné, prodávající musí zboží zlevnit, či vrátit požadovanou cenu. Je nutné si uvědomit, že se záruční doba automaticky prodlužuje o dobu trvání reklamace. O vyřízení reklamace a sjednané nápravě má prodávající povinnost kupujícího informovat. Pokud opravené či vyměněné zboží kupující nevyzvedne do 60 dnů, může si prodávající účtovat částku za uskladnění, kterou uvádí v příslušném sazebníku.

Další důležité informace

Dále je provozovatel povinen zveřejnit v rámci internetového obchodu název a základní popis nabízeného zboží či služby. Vzhledem k tomu, že kupující zpravidla zakoupené zboží shlédne až v momentě jeho převzetí, je vhodné uvádět veškeré technické parametry jasně a srozumitelně. Doporučujeme proto zveřejňovat i rozměr zboží. Vyhnete se tak potencionálnímu nedorozumění a případnému zklamání kupujícího, který očekával dle popisu a fotografie „něco jiného“. Prodávající je zároveň povinen uvést všechna příslušenství náležející ke konkrétnímu zboží, včetně záručních listů, vyžaduje-li to povaha zboží.

Rady na závěr

Nesnažte se klamat spotřebitele. Vystavujete se tak nejen riziku, že Vám bude zakoupené zboží vráceno či budete nuceni vrátit platbu za reklamovanou službu, ale zejména Vám hrozí ztráta důvěry zákazníka, která je pro rozvoj Vašeho obchodu klíčová.

Všechny zveřejněné údaje (VOP, ceník, akce apod.) jsou závazné. Konkrétní údaje musíte nejen zveřejňovat, ale zároveň se jimi řídit. Takže pozor např. na nulovou cenu zboží.

Veškerá pravidla a podmínky piště co nejsrozumitelněji. Úspěšněji se vyvarujete potencionálním nedorozuměním a nespokojenosti zákazníků.

Pokud si s obchodními podmínkami nejste jisti, nechte si je zkontrolovat. Obchodní podmínky si můžete nechat ověřit např. od Sdružení obrany spotřebitele pomocí Spotřebitelského auditu obchodních podmínek (SAOP).

Na praktickou ukázku obchodních podmínek a reklamačního řádu se můžete podívat např. na e-shopu Pivní dárky.

Další články popisující legislativu e-shopů:

První e-shop běžící na Shopiu

Dnes 28.4.2008 jsme ve spolupráci se společností Medievum spustili v testovacím provozu první e-shop běžící na Shopiu – Medievum Market. Jedná se zatím o betaverzi Shopia, takže zde nejsou implementovány všechny funkčnosti, které bude Shopio obsahovat při svém uvolnění k prodeji.

Medievum Market je e-shop zaměřující se na prodej dárků, historických replik a zážitků s historickou tématikou. Pokud se Vám na e-shopu bude cokoli líbit, neváhejte nakupovat :). Stejně tak budeme rádi, pokud nám sdělíte svůj názor na tento e-shop.

Aktualizace k X. 5. 2015: E-shop Medievum Market jsme se rozhodli uzavřít a věnovat se novému „referenčnímu“ e-shopu Pivní dárky, kterému se komerčně daří výrazně lépe.

Plánování

S každým i velmi malým e-shopem nám na začátku vznikne poměrně mnoho úkolů, které budeme muset před spuštěním vyřešit. Než tedy začneme provozovat e-shop, je vhodné si vše alespoň trochu naplánovat a nastavit si cíle, jakých bychom chtěli dosáhnout.

Nástroje

Na plánování existuje v současné době celá řada nástrojů různé kvality. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit např. online nástroje Basecamp nebo Activecollab, pro větší projekty pak desktopové aplikace MS Project nebo OpenProj. OpenProj je jistě zajímavou opensource alternativou k MS Projectu. Ve [w3w] obvykle na řízení projektů používáme Activecollab verzi corporate. V případě větších projektů, kdy klient používá MS Project, používáme OpenProj. Zatím až na drobné vyjímky s tím nikdy nebyl problém.

Stanovení cílů

Dalším důležitým bodem je nastavení cílů. E-shop obvykle zakládáme, protože chceme vydělat. Poměrně důležitý cíl tedy bude plánovaný zisk. Neměl by to být ale cíl jediný. Mezi další cíle by měly patřit např. počet návštěv e-shopu, počet registrovaných zákazníků, počet objednávek, konverzní poměr, objem tržeb a další. Cíle bychom si měli definovat tak, abychom po určité době mohli jednoduše zhodnotit, zda jsme je splnili či nikoliv. Pro cíle tedy obecně platí, že by měly být SMART – Specific – specifické, Measurable – měřitelné, Agreed – akceptované, Realistic – reálné, Trackable – sledovatelné v čase.

Příklad

Jako příklad uvádíme cíle, které jsme stanovili pro náš „reálný testovací e-shop“ Medievum Market, který budeme provozovat ve spolupráci se společností Medievum:

  • Spuštění e-shopu do reálného provozu do 28.4.08.
  • Do konce roku 2008 obrat větší než 500.000 Kč.
  • Od 1.10. 2008 návštěvnost větší než 18.000 návštěv / měsíc.
  • Konverzní poměr větší než 1%.
  • Do 1.1. 2009 splacení počátečních investic.
  • Do 1.2. 2009 spuštění anglické verze eshopu.


Chybí zde cíl týkající se zisku. Je to záměrně, protože tento e-shop bude sloužit hlavně pro testování Shopia, takže jeho zisk není až tak důležitý. Samozřejmě jistý zisk předpokládáme a pokud bude větší, zlobit se nebudeme:).

V dalším díle popíšeme, jaké jsou legislativní požadavky na provozování eshopu.

Představení seriálu „Jak prodávat na e-shopu“

Seriálem Jak prodávat na e-shopu se pokusíme potenciálním zájemcům o elektronické obchodování ulehčit první kroky v této oblasti, případně pomoci již stávajícím obchodníkům zvýšit úspěšnost jejich obchodní činnosti. V tomto úvodním článku bych Vám chtěl představit několik důležitých oblastí, kterými se budeme v tomto seriálu zabývat:

  • než začneme provozovat e-shop
  • výběr vhodného řešení e-shopu
  • na co myslet při návrhu grafiky
  • legislativní požadavky pro internetový obchod
  • možnosti zvyšování návštěvnosti
  • platební metody
  • jaké statistiky je dobré sledovat a jak je vyhodnocovat

Články budou vycházet obvykle jednou týdně. Budeme se snažit co nejvíce věcí ukazovat na reálném eshopu, který brzo spustíme pro potřeby testování Shopia a pro potřeby tohoto seriálu.
Pokud někoho z vás napadne další zajímavé téma, napište nám ho prosím na info@www.shopio.cz nebo do komentáře a my se je pokusíme zpracovat a přidat do tohoto seriálu. Pokud by se mezi vámi našel odborník na určitou oblast příbuznou s internetovým obchodováním a rád by přispěl svými znalostmi a zkušenostmi do tohoto seriálu, jeho pomoc jistě uvítáme.

Vydané články:

Cena

Jistě mnohé z Vás zajímá, jaká bude cenová politika Shopia.

Shopio bude dostupné ve dvou variantách – prodej licence a pronájem licence.

Cena licence bude 39.333 kč. Cena pronájmu licence bude 1.933 kč / měsíc + cena webhostingu. Prvních 11 licencí bude za zaváděcí cenu 33.333 kč. Všechny ceny jsou uváděny bez dph.

Budeme preferovat webhosting u Tojeono.cz. Bude na zákazníkovi, jak rozsáhlý e-shop
bude chtít provozovat a dle toho si vybere odpovídající hostingový tarif. Více o důvodech, proč jsme se rozhodli pro Tojeono.cz je popsáno na blogu Jakuba Mrozka.

Dále k minulému článku padl dotaz ohledně možnosti pořídit si design od Nuvia a případné partnerské ceny. Objednat si design od Nuvia samozřejmě bude možné. Co se týče případné ceny, domluvili jsme se s Nuviem, že bude ideální obracet se přímo na ně.

„Shopio termíny“

Kolem produktu Shopio panuje trochu tajemství ohledně jeho spuštění. Proto bychom rádi toto tajemství poodhalili a v tomto článku představili několik důležitých termínů.

Prvním důležitým termínem bude začátek seriálu „Jak prodávat na e-shopu“. V tomto seriálu popíšeme, jaké jsou nezbytné kroky pro to, jak začít prodávat na internetu, na co nezapomenout a případně čeho se vyvarovat. Tento seriál začneme psát od 1.4.2008 – není to apríl :).

Dalším důležitým termínem bude spuštění testovacího e-shopu. Bude se jednat o reálný e-shop zaměřený na repliky historických předmětů a dárky s historickou tématikou. Jeho spuštění je naplánováno na 28. 4. 2008.
Dopředu avizuji, že není naším cílem obchodovat na internetu. Chceme ale Shopio důkladně otestovat a nejlepší testování je vždy v reálném provozu. O tomto e-shopu budeme zveřejňovat maximum informací a budeme rádi, pokud nám k jeho funkčnostem sdělíte svoje názory, připomínky či nápad na zlepšení. Všem připomínkám se budeme věnovat, a pokud bude nápad užitečný i pro další případné uživatele, pokusíme se jej do Shopia zakomponovat.

Poměrně zásadním termínem bude 26. 5. 2008, kdy bude spuštěno veřejné demo Shopia. Tato verze již bude velice podobná první verzi Shopia. Opět budeme rádi, pokud nám sdělíte svoje názory či připomínky.

A konečně 21. 6. 2008 bude produkt Shopio: slavnostně uvolněn k prodeji zákazníkům.

Pokud tedy termíny shrnu:

  • 1. 4. 2008 – Začátek seriálu „Jak prodávat na e-shopu“
  • 28. 4. 2008 – Spuštění testovacího e-shopu
  • 26. 5. 2008 – Veřejná demoverze Shopia
  • 21. 6. 2008 – Uvolnění produktu k prodeji

Převzali jsme Shopio… , w3w.cz

Proč jsme tak učinili?

V rámci společnosti [w3w] jsme již delší dobu uvažovali o vývoji vlastního řešení kvalitního e-shopu. V průběhu mapování trhu se nám naskytla příležitost převzít vývoj velmi ambiciózního projektu Shopio zastřešeného Nuviem.

Po poměrně rychlém a bezproblémovém jednání jsme jako [w3w] převzali všechny aktivity týkající se Shopia a zahájili práce na jeho dalším rozvoji. Jsme si vědomi zodpovědnosti, která na nás s převzetím této očekávané aplikace padá. Doufáme, že se nám podaří Shopio dovést na pomyslný vrchol českých e-shopů. Věříme, že nám k tomu pomůže i tento blog, na němž vás budeme informovat o dopadech výše popsaných změn na vývoj Shopia a představíme důležité plánované termíny. Současně zde také také chceme informovat o postupu v jeho vývoji a popíšeme některé jeho funkční celky. Dostatek prostor také plánujeme nechat Vašim poznámkám či doporučením.

A kdo je vlastně [w3w]? I když jsme společnost mladá a na poli internetu méně známá, rozhodně nejsme „Mladá, dynamicky se rozvíjející, ryze česká firma, zabývající se tvorbou webových stránek„, v tom smyslu, jak je krásně popsáno na Plaváčkově blábolníku. Více si o nás můžete přečíst na našich stránkách – [w3w].